ضرورت استعلام وضعیت ثبتی ملک قبل از انجام معامله:

افراد زمانیکه می‌خواهند ملک یا زمینی را معامله کنند، لازم است در مورد ملک و مستغلات از اداره ثبت اسناد استعلام کرده و پس از آن اقدام به امضا قولنامه و تبادل وجه معامله کنند.

در موارد بسیاری اتفاق می‌افتد که ملک به علل قانونی در توقیف و یا رهن بوده و گاهی نیز فرد فروشنده اجازه معامله ندارد؛ لذا استعلام و تخصیص کد رهگیری مانع مراجعات قضایی خواهدشد.


بسمه تعالی

 

ریاست محترم اداره ثبت اسناد و املاک منطقه ………….

شهرستان ………

 

با سلام ،

احتراماً ، با توجه به اینکه وضعیت ثبتی پلاک ثبتی ………. فرعی …….. اصلی مفروز از ……….. واقع در بخش ……… شهرستان …….. جهت پرونده کلاسه ………. مطروحه در این دادگاه مورد نیاز است ، لذا مقتضی است وضعیت ثبتی و نام آخرین مالک ملک مذکور را جهت اطلاع این دادگاه ارسال فرمایید .

 

 

 

 

با تشکر

رییس / دادرسی شعبه …….. دادگاه عمومی

 

قانون ثبت در سال ۱۳۱۰ به تصویب رسید. در بخشی از این قانون مقرر شده بود که تمام املاک در کشور باید ثبت شده و برای تمامی اموال غیرمنقول سند رسمی صادر شود. همچنین همه اداره‌های دولتی و محاکم فقط دارندگان سند رسمی را به عنوان مالک خواهند شناخت.  در صورتی که این آرزوی هشتاد ساله به حقیقت بپیوندد، از بسیاری از اختلاف‌ها، کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده‌ها جلوگیری خواهد شد. حتما شما هم تا به حال درباره زمین‌هایی که به چند نفر فروخته شده‌اند مطالبی را در نشریات خوانده‌اید این زمین‌ها معمولا آنهایی هستند که سند ندارند و مشکلاتی را برای مردم و البته قوه قضاییه ایجاد می‌کنند.  پس تا سند ملکی را که می‌خواهید خریداری کنید، ندیده‌اید، پولی پرداخت نکنید.

 

دریافت اطلاعات از وکیل ملکی

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیدعبدالله موسوی
سیدعبدالله موسوی
4 سال قبل

سلام من زمین زراعی دارم به اسم مرحوم پدرم قبل ازسه سال برای تسطیح وزهکشی به شرکت جهاد نصر داده شده وپارسال برج ۴ هنگام تحویل زمین دونفر زمین بازور تصرف کردن بامراجعه شورای حل اختلاف انها حاضرنشدن وما رابه دادگاه معرفی کردن وطبق رسیدگی شعبه بازپرسی اقدام به استعلام ازثبت اسناد واملاک وکارشناس با هزینه خودم.طبق جواب استعلام سال۷۷ پدرم فروخته بخاطر اینکه سند بنام کردن زمانبر هستش وکالت تام الختیار گرفتم ونظریه کارشناس به نفع من بود وانها اعتراض کردن هیئت ۳نفره درامد وبازهم به نفع من بودوبا درخواست بازپرس باید مجاورین ومطلعین برای شهادت به دادگاه بیایند ونماینده کشاورزان باید حاضر بشوند آخرین روز برای ختم دادرس پرونده ۹۸/۴/۲۴ طبق اعلان بازپرس که زمین متعلق به ماهست وامضاء کردیم و۲۶ قرارنهایی صادر شد که همان روز۲۴ بعدجلسه برگه استعلام ازثبت صادر شده۲۵جواب ازثبت رسیده ۲۶ قرارصادر شده که به علت عدم مالکیت قرارمقوفی صادر شده واعتراض زدم اما قبول نکردن درصورتیکه در چند موردپرونده جعلی بوده ولی بازپرس قبول نکرد هم دراستعلام ازنقشه زمین وهم دراسنادی که خودشون ارائه کردن اعتراض کردم اما قبول نکردن راه حل به صورتی هست

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x