مهریه ۱۱۰ سکه

آیا مهریه تا ۱۱۰ سکه پرداخت میشود و بیشتر از اون رو برای عقد ثبت نمیکنن؟

✅پاسخ:

در حال حاضر هیچ محدودیتی برای ثبت مهریه ازدواج وجود نداره و با هر مقداری که زوجین مایل باشند امکان ثبت عقد وجود دارد ( مثلا یک سکه یا مثلا دو هزار سکه)

بحث عدد ۱۱۰ سکه زمانی مطرح میشود که زوجه(زن) مطالبه مهریه خود را داشته باشد.
حال اگر مرد ( زوج) استطاعت مالی(توانایی مالی، اموال و دارایی) داشته باشد، مهریه هر میزان که باشد وصول گردیده و به زن پرداخت می شود
اما اگر مرد استطاعت مالی ندارد
دادگاه پرداخت مهریه رو در صورت درخواست زوج قسط بندی مینماید
(زوج محکوم به پرداخت پیش قسط و هم چنین اقساط ماهانه می گردد که توسط دادگاه مبالغ آن تعیین می گردد)
در این حالت زوج به پرداخت اقساط تا اتمام صد و ده سکه محکوم خواهد.
در واقع مطالبه بیشتر از ۱۱۰ سکه صرفا منوط به توانایی مالی مرد است.

مهریه ۱۱۰ سکه

در میان مردم به اشتباه ذکر می‌شود که مهریه‌های بیشتر از ۱۱۰ را نمی‌توان دریافت کرد، در مهریه‌های بیش از ۱۱۰ سکه زوجه باید به دادگاه اثبات کند که زوج توانایی پرداخت این تعداد سکه را دارد.

مرد به هنگام اجرای صیغه نکاح، چیزی را به همسرش تقدیم می‌کند که در اصطلاح «مهریه» یا صداق نامیده می‌شود. در آموزه‌های دینی برای مهریه، مقدار معینی تعیین نشده ‌است، بلکه این موضوع به توافق زن و مرد بستگی دارد. همچنین در نوع مهریه نیز محدودیتی وجود ندارد و هر چیزی که ارزش اقتصادی و اجتماعی داشته باشد، می‌تواند مهریه قرار گیرد؛ همانند طلا، نقره، املاک، پول‌های رایج، لوازم زندگی و حتی آموزش قرآن یا آموزش مهارتی ویژه.

قانون حمایت از خانواده که در سال 91 به تصویب نمایندگان مجلس رسید، حد حمایت قانونی از مطالبه مهریه را تا میزان 110 سکه اعلام کرد و مطالبه میزان بیشتر از آن را منوط به ملائت زوج دانست. دکتر میترا ضرابی، حقوقدان و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، به تشریح شرایط قانونی برای مطالبه مهریه پرداخت. ضرابی با اشاره به اینکه در قانون جدید خانواده ذکر شده است که معیار ملائت در مطالبه مهریه 110 سکه است، گفت: به این معناست که دادگاه فرض و اماره را بر این گذاشته است که زوج قابلیت پرداخت را دارد و اگر این تعداد چه به صورت نقد و چه قسط بندی پرداخت نشود حکم حبس صادر می‌شود.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x