آیا می‌توان هنگام طلاق ملکی‌ را که‌ به‌ نام همسر کرده‌ایم، بازپس گرفت؟

بازگرداندن ملک هنگام طلاق

✏️برخی از افراد، ملک مسکونی خود یا ملک دیگری را به نام همسرشان می‌کنند و درپاره‌ای موارد نیز، پس از به مشکل خوردنِ روابط زناشویی زوجین و مطرح شدن مسئله طلاق، بحث بازپس‌گیری ملک منتقل شده به همسر هم پیش می‌آید. حال باید دید قانون در این مورد چه می‌گوید؟

✏️در پاسخ باید بیان داشت که به طور کلی بعد از وقوع هر معامله‌ای اصل بر صحیح و معتبر بودن آن معامله خواهد بود.

✏️از سوی دیگر ملاک تشخیص صحت هر معامله‌ای، زمان انجام آن معامله است، به عبارت دیگر چنانچه در زمان انجام معامله اهلیت و صلاحیت قانونی کافی و لازم برای انجام معامله وجود نداشته باشد، این امکان وجود خواهد داشت تا به اعتبار و صحت معامله خدشه وارد شود؛ ولو سال ها از تاریخ انجام معامله گذشته باشد، بنابراین چنین امکانی برای شخص وجود نخواهد داشت و نمی‌توان هنگام طلاق ملکی‌ را که‌ به‌ نام همسر بوده است، بازپس گرفت.

در حقوق ایران آنچه که موجب ایجاد یک قرارداد (عقد) می شود قصد واقعی طرفین آن است ولی این قصد طرفین بر طبق ماده ۱۹۱ قانون مدنی نیاز به ظهور و ابراز دارد در واقع قرارداد مکتوب نماد و مظهر اراده طرفین عقد است که با امضاء آن قصد خود را ابراز کرده اند. حال شما فرض کنید یکی از طرفین ادعا کند که آنچه که نوشته شده است قصد واقعی نبوده است خوب در این جا او مدعی است و بار اثبات بر عهده او می باشد که بتواند ثابت کند آنچه نوشته شده است صوری یا برخلاف قصد واقعی بوده است که البته امری بسیار دشوار است.

مشورت با وکیل طلاق

 

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x