رفع سوءاثر چک

پرسش
با سلام و خسته نباشید

برای برداشتن سوء اثر از چک برگه شده ام چکار باید بکنم؟

ممنونم

✅ پاسخ
سلام
برای رفع سوءاثر از سوابق چکهای برگشتی باید از طریق شعبه مربوطه به یکی از چند روش زیر اقدام کنید تا بانک نسبت به رفع سوء اثر از چک مورد نظر و ابطال آن اقدام نماید.
۱- تامین موجودی (بانک پس از رفع برگشت چک، مبلغ آن را به ذی‌نفع می پردازد).
۲- استرداد لاشه چک برگشتی و گرفتن رسید از بانک
توجه: در صورت عدم امکان ارائه لاشه چک برگشتی، ذی‌نفع چک باید رضایت‌نامه محضری (اشخاص حقیقی) یا نامه رسمی رضایت (شخص حقوقی دولتی و یا نهاد عمومی غیردولتی) را به بانک بدهد.
۴- ارائه حکم قضایی مبنی بر رفع سوء اثر از سوابق چک برگشتی
۵- انقضای مدت هفت ساله نگهداری سوابق چک‌های برگشتی در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی

در صورتی که مشتری ظرف مدت ده روز کاری پس از برگشت چک، اقدام به تامین کسری موجودی سپرده قرض‌الحسنه جاری، ارائه لاشه چک یا رضایت‌نامه محضری ذ‌‌ی‌نفع چک به بانک و … ننماید، بانک موظف است اطلاعات مربوط به گواهی‌نامه عدم پرداخت را به سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی ارسال نماید.
پیروز باشید

رفع سوءاثر چک

تبصره بند ۶ ماده ۱۸دستورالعمل حساب جاری که طی بخشنامه ای به شبکه بانکی ابلاغ شده دارای مغایرتهایی با قوانین بالادستی کشور میباشد.  این دستور العمل یعنی افزایش مدت انقضا رفع سوء اثر چکهای برگشتی (از ۲ سال به ۷ سال) به کلیه چکهای برگشتی موجود در سامانه بانکی کشور تسری داده شده است. این تبصره بخشنامه بانک مرکزی با اصول ۱۶۹ قانون اساسی و مواد ۱۶۹ و ۴ قانون مدنی که انجام عمل با عطف به ما سبق قوانین را جرم نمیداند، متعارض است.

در رای صادره از سوی دیوان عدالت اداری آمده است، بخشنامه مذکور متضمن تعیین مدت ۷ سال برای رفع سو اثر چکهای برگشتی به علت  مغایرت با ماده ۲۱ قانون اصلاح قانون چک مصوب سال ۷۲ در تعیین مدت ۳ سال برای رفع سو اثر از چک برگشتی مستند به بند ۱ ماده ۱۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۹۲ ابطال می‌شود.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x