آنچه در این مطلب می‌خوانید

ضمانت وام بانکی

پرسش

سلام.
بنده ضامن یکی از دوستان شده ام تا بتواند ۲۰ میلیون وام بگیرد. الان حدود دو سال است که دوستم به سرطان مبتلا شده و نتوانسته اقساط خود را بپردازد و از طرفی بانک مرا تحت فشار گذاشته که بیا و تسویه کن. منتها اصل وام و خسارت تاخیر تادیه وام را از من مطالبه میکنند که حدود ۴۰ میلیون تومان میشه و از هستی ساقط میشم. ایا راهی هست که بتونم اصل بدهی را بدم و خسارت تاخیر تادیه از من نگیرند.

✅جواب
سلام بر شما.
با توجه به نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه به شماره 7/93/54 با توجه به اینکه ضمانت ضامن تابع تعهد مضمون عنه است و جدای از آن نمی باشد بنابراین بانک ها و مؤسسات اعتباری در جهت دریافت مطالبات خود اعم از اصل، سود و خسارت تأخیر تأدیه تکلیفی به ارسال و ابلاغ اخطاریه به ضامن، جدای از مدیون اصلی ندارند؛ مگر اینکه در قرارداد مربوطه چنین شرطی لحاظ شده باشد.
بنابراین به غیر از اصل و سود بانکی وام، اگر در ضمن قراردادِ بانک، ارسال اخطار به ضامن شرط شده باشد؛ هیچ مسئولیتی در قبال جریمه تاخیر وام ضامن نخواهد داشت.
در مورد فوق فقط وام گیرنده به عنوان مدیون اصلی مکلف به پرداخت خسارت تاخیر تادیه می باشد.

 

هنگام اخذ وام از بانک یا موسسه اعتباری ومالی:

1️⃣بانک هیچ تکلیفی ندارد که ابتدا به وام گیرنده و سپس به ضامن مراجعه کند بلکه هر مالی که از مدیون یا ضامنین شناسایی کند می تواند جهت وصول مطالبات خود از محل آن اموال اقدام کند.

2️⃣ضامن نمی تواند بگوید اول باید به وام گیرنده مراجعه شود و سپس به ضامن؛ بنابراین حتی اگر از وام گیرنده اموالی شناسایی شود بانک حق دارد از محل اموال ضامن طلب خود را وصول کند و ضامن حق اعتراض ندارد.

3️⃣اگر برای دریافت تسهیلاتی، وام گیرنده 3ضامن معرفی کرده باشد بانک می تواند جهت مطالبه کُل بدهی فقط به یک ضامن مراجعه کند و ضامن نمی تواند بگوید ” من فقط بقدر یک سوم متعهد شده ام “.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x