منظوراز مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه چیست؟

البته تبیین وتفهیم ودر نهایت تفکیک دوموردفوق درهنگام ازدواج بعهده عاقدمحترم است که هرچندهرازگاهی بدلیل عدم سئوال طرفین وعدم توجه عاقدمحترم مغفول می ماند.

بهتراست بدانید مطابق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی بمجردعقدنکاح، زن مالک مهر می شود وطبق قاعده تسلیط(الناس مسلطون علی اموالهم: مردم براموالشان مسلطند ومی توانندهرنوع دخل وتصرف مجازروانجام دهند.)زن می تواندمهرخودرامطالبه وهرنوع تصرف درمال خود بنماید…..

ازنام عندالمطالبه معلوم است هروقت زن ،مهرخودرامطالبه کندمردبایدبه اوبپردازد …
درادامه توضیح عندالاستطاعه??

منظورازعندالاستطاعه

همانطورکه ازنام آن پیداست ،یعنی هرموقع مرداستطاعت داشت می توان مهر ازاومطالبه کرد.
طبیعی است مطابق قاعده البینه علی المدعی زوجه باید توانایی وتمکن مالی زوج راثابت ، تابتواندمهرخودرابگیرد ضمنا اگرمهر،عندالاستطاعه باشد دیگرزوجه حق حبسِ مندرج درماده ۱۰۸۵ قانون مدنی رانداردزیراشرط داراشدن حق حبس ، عندالمطالبه وحال بودن مهرمی باشد….درخصوص استطاعت ، سئوالاتی مطرح است ازجمله اینکه اگرشخص ۱۰۰سکه مهرزوجه نموده ملاک استطاعت وتوانایی کل ۱۰۰سکه است یابه هرمیزان تمکن داشت می توان علیه اواقدام نمود؟
بنظربه هرمقدارمستطیع وقادرباشد کفایت می کند لازم نیست حتماتوانایی پرداخت کل راداشته باشد.

پیش از این، در صورت مطالبه مهریه از سوی زوجه و عدم توانایی مالی زوج، وی به حبس می‌شد تا زمانی که استطاعت مالی لازم را پیدا کند؛ این در حالی است که بر اساس قانون جدید نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، ضمانت اجرای حبس، برای عدم پرداخت دین مالی، در مورد مهریه فقط تا سقف ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن اجرا خواهد شد و نسبت به مازاد، قانونگذار، اثبات ملائت زوج را شرط مطالبه مهریه از سوی زوجه قرار داده است.

بهشید ارفع‌نیا، حقوقدان، در خصوص مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه و تفاوت‌های آن دو اظهار کرد: در توضیح مهریه عندالمطالبه باید اینگونه گفت که به محض عقد، زن مالک مهر می‌شود و هر زمان که بخواهد، می‌تواند مهریه‌ خود را مطالبه کند. مهریه عندالمطالبه در هر حال باید پرداخت شود. وی ادامه داد: این در حالی است که در مهریه عندالاستطاعه، زمان پرداخت مهریه، زمانی است که زوج، توانایی و استطاعت پرداخت را داشته باشد، بنابراین پرداخت آن منوط به استطاعت و توانایی زوج است.

مشورت با وکیل طلاق

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x