املاك خاص

– موقوفاتي كه متولي خاص ندارند، نماينده اوقاف محل مستقيماً درخواست ثبت خواهد كرد .

–  املاكي كه به نفع عموم حبس شده است ، متصدي امور حبس مكلف به درخواست ثبت است .

– درخواست ثبت نسبت به موقوفات خاصه به عهدة متولي و نسبت به املاكي كه به نفع اشخاص معيني حبس شده به عهدة متصدي امور حبس است ليكن هريك از موقوف عليهم و محبوس لهم نيز مي‌توانند درخواست ثبت نمايند. املاک خاص

–  در مورد ثلث مؤبد و باقي ، وصي مكلف به درخواست ثبت است .

–  در صلح‌هاي محاباتي كه براي مصالح حق فسخ قيد شده ، درخواست ثبت از متصالح با قيد حق فسخ براي مصالح پذيرفته مي‌شود.

 


بیع وقف ابتدا در مورد موقوفات خاص پذیرفته می شود و سپس در آخرین مراحل قانون اصلاحات اراضی موقوفات عام نیز مشمول بیع قرار گرفت. (قوانین املاک اوقافی) املاك خاص
اولین قانون اصلاحات اراضی در تاریخ 1338/02/24 به تصویب رسید. در ماده 2 قانون یاد شده حد نصاب مالکیت برای هر شخص در تمام کشور مشخص شد. در تبصره 1 ماده مذکور سهم موقوفات خاص نیز مشمول حد نصاب مندرج در ماده شده است و مقرر گردیده که از موقوفه برای هر یک از موقوف علیهم تا میزان مقرر در ماده 2 به صورت وقف خاص باقی مانده مازاد بر آن فروخته شوده وجوه حاصله برابر ماده 90 قانون مدنی صرف خرید مال دیگری می شود. در بند 9 ماده 3 قانون اصلاحات اراضی آستان مقدس و موقوفات عام از مشمول ماده 2 مستثنی می شوند.

در قانون اصلاحات اراضی (قوانین املاک اوقافی) مصوب نوزدهم دی ماه 1340 بیشترین مالکیت کشاورزی هر شخص در تمام کشور به یک ده شش دانگ تقبل پیدا کرد. در تبصره 4 ماده واحده 2 حد نصاب موقوفات خاص نیز تا میزان مقرر در ماده 2 تعیین شده و تصریح گردیده که مازاد آن فروخته شود.
در مرحله دوم اجرای قانون اصلاحات اراضی مصوب نوزدهم دی ماه 1340 بیشترین مالکیت کشاورزی هر شخص در تمام کشور به یک ده شش دانگ تقبل پیدا کرد و در تبصره ماده 4 واحده 2 حد نصاب موقوفات خاص نیز تا میزان مقرر در ماده 2 تعیین شده و تصریح گردید و مازاد آن فروخته شود.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x