بسیاری از افراد، در هنگام صدور چک، روی عبارت “یا به حواله کرد” خط می کشند، تا چک توسط بانک، صرفا به شخصی که نام او در متن چک قید شده پرداخت گردد و به عبارت بهتر، چک قابل انتقال از طریق پشت‌نویسی نباشد.
هرچند به نظر می‌رسد در قانون به صراحت، ماده ای در این خصوص وجود ندارد، اما عقیده اکثریت حقوقدانان بر این است که چک، حتی در چنین شرایطی قابل نقل و انتقال است.


« چک نوشته ای است که به موجب آن صادر کننده وجوهی را که نزد محال علیه دارد کلاً یا بعضاً مسترد یا به دیگری واگذار نماید»  ماده ۳۱۲ همان قانون نیز مقرر می کند «چک ممکن است در وجه حامل یا شخص معین یا به حواله کرد باشد، ممکن است به صرف امضاء در ظهر به دیگری انتقال یابد». بنابراین، دارنده چک که ذینفع محسوب شود ممکن است یکی ازاین چهار حالت ذیل را داشته باشد:

۱-چک در وجه حامل باشد  دراین صورت چک در دست هرکس که باشد دارنده محسوب می شود

۲-چک در وجه شخص معین باشد که وی دارنده محسوب خواهد شد

۳-چک در وجه شخص معین باشد ولی وی به وسیله ظهرنویسی به دیگری منتقل کند که منتقل الیه دارنده  جدید محسوب خواهد شد

۴-چک در وجه شخص معین صادر شده باشد و صادرکننده عبارت “به حواله کرد”را خط زده باشد دراین صورت در اینکه شخص معین دارنده است تردیدی نیست ولی آیا  وی می تواند باوجود اینکه صادرکننده عبارت حواله کرد را خط زده و وی چک را با این وضعیت قبول کرده است با ظهرنویسی به دیگری منتقل کند؟  اگر به این طریق منتقل کند منتقل الیه دارنده  جدید به حساب می آید تا ذینع محسوب شده و بتواند اقامه دعوی به طرفیت صادرکننده  طرح کند؟

در پاسخ می توان گفت : باتوجه به اینکه در فرض چهارم شخصیت دارنده مطمح نظر صادر کننده است و وی با توجه به این اوضاع و احوال چک را صادر کرده  و دارنده نیز با این شرط ضمنی چک را قبول کرده است پس با خط زدن عبارت “به حواله کرد” توسط صادرکننده و قبول چک از سوی دارنده این شرط ضمنی در دایره « اراده دو طرف» وارد شده و دارنده نمی تواند چک را به دیگری واگذار نماید.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x