ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﯼ ﺣﻖ ﺣﻀﺎﻧﺖ

ﺳﻮﺍﻝ :

ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮ ﺑﺎ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﺍﺯ ﻫﻢ ﻃﻼ‌ﻕ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺣﻖ ﺣﻀﺎﻧﺖ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻥ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﮐﻨﺪ ﺁﯾﺎ ﻣﺮﺩ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﯽ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺗﻘﺎﺿﺎﯼ ﺳﻠﺐ ﺣﻀﺎﻧﺖ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺯﻥ ﺑﻨﻤﺎﯾﺪ؟

پاﺳﺦ

✍️‌ﺯﻭﺟﯿﻦ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺑﺎ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﺧﻮﯾﺶ ﺣﻀﺎﻧﺖ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻭﺟﻪ ﻣﺤﻮﻝ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺑﻪ ﻃﻼ‌ﻕ ﮐﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ، ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺯﻭﺝ ﺑﺮ ﺧﻼ‌ﻑ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﺧﻮﺩ، ﺗﻘﺎﺿﺎﯼ ﺳﻠﺐ ﺣﻀﺎﻧﺖ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺎﺩﺭ ﺑﻨﻤﺎﯾﺪ، ﺍﮔﺮ ﻋﻠﺖ ﺣﺎﺩﺙ ﻭ ﺟﺪﯾﺪﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﻠﺐ ﺣﻀﺎﻧﺖ ﺍﺯ ﺯﻭﺟﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺗﮑﻠﯿﻒ ﺍﯾﻦ ﻗﻀﯿﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﺯﻭﺟﯿﻦ ﻭ ﻻ‌ﺯﻡ‌ﺍﻟﻮﻓﺎ ﺑﻮﺩﻥ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﺎﺩﻩ ۱۰ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻣﺪﻧﯽ، ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺯﻭﺝ ﻣﺤﮑﻮﻡ ﺑﻪ ﺭﺩّ ﺍﺳﺖ.

ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﯼ ﺣﻖ ﺣﻀﺎﻧﺖ

حق حضانت فرزند در شرایط عادی

در شرایط عادی والدین حق دارند حضانت و سرپرستی کودک خود را به عهده گیرند و قانون جز در موارد استثنایی نمی تواند آنان را از این حق محروم کند و از سوی دیگر آنان مکلف هستند تا زمانی که زنده هستند و توانایی دارند، نگهداری و تربیت فرزند خویش را به عهده گیرند.

حق حضانت فرزند در صورت فوت یکی از والدین

مطابق ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی؛ ‘در صورت فوت یکی از ابوین، حضانت طفل با فردی است که در قید حیات است، هر چند متوفی پدر طفل بوده و برای او قیم معین کرده باشد’. بنابراین مطابق قانون اگر پدر فوت کند حق حضانت فرزند با مادر است و هیچ کسی حتی پدر بزرگ از نظر قانونی حق ندارد حضانت فرزند را از مادر سلب کند.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا
6 سال قبل

کلا بهتره برای جلوگیری از ازدیاد فساد پروسه طلاق زمانش کم بشه و شرایطشو آسونتر کنند مثلا از یک ماه تا ۴۵ روز بیشتر طول نکشد و مسائل مالی آن به بعد از طلاق ادامه یابد یا بصورت اقساطی یا بصورتهای مختلف ضمانتی یا امسال آن .
و بنظر میرسه توو ایران دادگاه خیلی اصرار بر ادامه فیزیکی با هم بودن در زیر یه سقف داره و این خیلی خطرهای جانی و فساد رو به همراه دارد . چه دلیلی داره زن یا مردی که به هر دلیلی حاضر به زندگی نیست هی باید معطلشون کنن و هی دوندگی توو راهروهای دادگاه ها کنن . واقعآ مسخره هست.
راجع به حضانت کودک هم بهتره هر طرفی علاقه مند به حضانت موقت یا دائم هست همون خودش هم نفقه کودک را بپردازد چون همون طور که با طلاق مهر و محبت والدین به فرزندان کم نمیشود و خللی در حکم والدین و فرزندشون وارد نمیشود و از طرفی دیگر خانواده ای وجود ندارد که پدر موظف به نفقه شود و با جاری شدن صیغه پدر هیچگونه وظیفه ای برای تآمین نفقه فرزندان ندارد مگر اینکه فرزندان در حضانت خودش باشند . آخه کی خدا و حق گفته بکی دیگه نفقه و پول بده یکی دیگه حالشو ببره .زنه میاد بچه میندازه رو دست پدر بعد بچه برمیداره میره دنبال عشقو حالش،حالا هم میخواهد برا خودش بچره و هم بچه رو از پدرش جدا کنه و هم حال عروسکی از بچه ها ببره و هم خرج بچه ها رو از پدره بگیره .بنظر میرسه دادگاههای خانواده در ایران از یه نوع جریان فیمینیستی حمایت و تقویت میشه و این مسئله غیر عادلانه و غیر اسلامی هست.

مهدی نورالهی
مهدی نورالهی
پاسخ به  رضا
6 سال قبل

کاملا درسته و موافقم

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  مهدی نورالهی
5 سال قبل

???
اذیت نشین شما آقایون یه وقت

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x