وکالت امور خانواده
خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی دارای حقوقی است از حمایت برخوردار می باشد.

دعاوی خانواده

در قوانین خانواده ، به‌ جز در مواردی که قانون خود اجازه توافق به زن و مرد داده است نمی توان توافق کرد. به عنوان مثال انتخاب محل اقامتگاه خانواده ممکن است در اختیار زن یا مرد باشد.
مسائل مرتبط با مهریه و جهیزیه را باید از خانواده جدا کرد؛ زیرا این مسایل جزو مسایل فرعی محسوب می‌شوند و به تراضی طرفین بستگی دارد.

امروزه سستی مبانی اخلاقی ، استحکام گذشته خانواده را متزلزل نموده است.

مهریه

مهریه مالی است که در هنگام عقد ازدواج مرد متعهد می¬شود به همسر (زوجه) خود بپردازد. این مال می¬تواند به صورت نقدی (وجه رایج کشور)، سکه و طلا، سایر اموال منقول یا غیر منقول (ملک، خانه یا آپارتمان) باشد. این مال به عنوان دین و بدهی بر عهده زوج قرار دارد.

مهریه همزمان با انعقاد ازدواج در سند رسمی سند ازدواج (نكاح واژه عربي پيمان زناشويي است) ثبت می¬شود. از مهمترین ویژگي های این سند رسمی این است که لازم الاجرا است. يعني با درخواست زن از دفترخانه تنظيم سند ازدواج براي اجراي تعهدات آن از جمله مهريه، مي توان به عنوان مثال مال موضوع مهريه را از همسر (مرد) درخواست كرد و مراجعه به دادگاه براي اين كار الزامي نيست.

مهریه از طریق ارائه دادخواست به دادگاه عمومی حقوقی خانواده هم قابل مطالبه است. زن مي تواند در صورت تمايل با نوشتن خواسته خود توسط خود يا مشاور يا وكيل دادگستري در فرم مخصوص (همان دادخواست) از دادگاه محل سكونت خود يا همسرش درخواست كند كه حكم الزام همسر را به پرداخت مهريه صادر كند؛

همچنین مهریه را می توان پس از صدور اجرائیه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی دریافت کرد. با صدور برگ اجرائيه از دفترخانه تنظيم سند رسمي، متقاضي مهريه مي تواند به اداره اجراي اسناد رسمي ثبت مراجعه و با معرفي نشاني مرد (همسر) درخواست وصول مهريه را ارائه كند. هچنان كه مي تواند مالي از مرد مانند حساب بانكي،‌پلاك ثبتي، سهم يا حتي طلب قطعي وي را از ديگران براي توقيف و وصول مهريه معرفي كند.

مهمترین تکالیف زن و مرد بعد از ازدواج چیست؟

بعد از ازدواج و تشکیل خانواده زن ومرد نسبت به یکدیگر دارای حقوق و تکالیفی می شوند که عمل نکردن یا برخوردار نشدن از این موارد ،اثرات بدی را بر خانواده میگذارد. طبق قوانین موجود مهمترین حقوق و تکالیف زن و مرد به شرح زیر است:

همین که نکاح به طور صحیح واقع می شود روابط زن و شوهری بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زن و مرد در مقابل همدیگر برقرار می شود.
زن و شوهر باید با یکدیگر به خوبی رفتار کنند.
زن و شوهر باید در تربیت فرزندان به یکدیگر کمک کنند.
در روابط زن و شوهری، ریاست خانواده از خصوصیات شوهر است و اصل بر این است که مرد مدیریت خانواده را برعهده میگرد.
نفقه زن شامل خوراک، پوشاک و مایحتاج زندگی در عقد دائم برعهده شوهر است.
زن باید در منزلی که شوهر تعیین میکند سکونت داشته باشد مگر آنکه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد.
شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی (مغایر) مصالح خانوادگی یا حیثیت خود زن باشد منع کند.
زن می تواند در دارایی خود هر تصرفی که می خواهد بکند و نیازی به اجازه شوهر در این امر نیست.
طرفین عقد ازدواج می توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج با عقد لازم دیگر بنمایند. مثلاً می توان شرط کرد هرگاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غایب شود یا ترک انفاق نماید یا علیه حیات زن سوء قصد یا سوءرفتاری نماید که زندگانی آنها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود زن می تواند پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی خود را مطلقه سازد.

در این قسمت تمامی موارد مربوط به خانواده را به صورت خلاصه برای شما توضیح میدهیم. برای اطلاعات بیشتر درباره هر یک از این موارد و همچنین گرفتن وکیل میتوانید به قسمت مربوط به هرکدام مراجعه کنید.

نفقه زن را میتوان پرداخت نکرد؟

نفقه در زمينه ازدواج دايم مطرح مى شود و در عقد موقت نفقه وجود ندارد مگر اینکه زن و مرد توافق کرده باشند.

در صورتی که زنی به صورت عام یا خاص از همسر خود تمکین نکند، عنوان ناشزه بر وی تعلق می گیرد و در نتیجه پرداخت نفقه از عهده شوهر وی ساقط می شود. (تمکین عام و تمکین خاص در قسمت نفقه برای شما توضیح داده شده است.)

اینکه نفقه به زن پرداخت شده است یا خیر باید توسط مرد اثبات شود. لذا به محض درخواست نفقه از طرف زن مرد ملزم به ارائه ادله مبني بر عدم تمكين زن است. اثبات نشوز (عدم تمکین) زن در دادگاه حقوق مشخصي مثل قطع شدن نفقه و اجازه ازدواج مجدد را برای مرد فراهم میکند.

مهریه تحت هر شرایطی به زن تعلق میگیرد؟

مهریه به مالی گفته می شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح به زن خود می پردازد یا مکلف به پرداخت آن در آینده می شود.

مهریه چیزی به عنوان جبران خسارت برای زن و وسیله‏ای برای تأمین زندگی آینده اوست.

در مهریه عند الاستطاعه اگر زن تقاضای مهریه نماید ،این تکلیف بر عهده اوست که ثابت کند مرد از دارایی و اموال کافی جهت پرداخت مهریه برخوردار است و بر عکس مرد در اینجا نیازی ندارد که برای دادگاه دلیل بیاورد که قادر به پرداخت مهریه نمی باشد.

فسخ نکاح در چه شرایطی انجام میشود؟

زمانیکه در مرد یا زن صفت خاصی شرط شده باشد و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور آن صفت خاص را ندارد برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود یا مثلا بعد از عقد معلوم شود که دختر قبلا دوشیزگی خود را از دست داده است که مرد میتواند نکاح را فسخ کند.

پس اگر آقایان متوجه شدند که همسرشان دارای بیماریهای موجب فسخ می باشند به هیچ عنوان نباید نزدیکی کنند و در صورت عدم تمایل به ادامه زندگی، دعوای فسخ را مطرح نمایند زیرا بعد از نزدیکی، کل مهر با وجود فسخ نکاح به زن تعلق میگیرد و در صورتیکه موجب فسخ، عنن (یعنی ناتوانی جنسی مرد در امکان برقراری رابطه زناشویی با همسر خود) باشد خانمهای محترم میتوانند نصف مهر را حتی در صورت عدم نزدیکی، از همسرشان دریافت نمایند.

مهریه چگونه اجرا و وصول میشود؟

اگر مهریه عندالاستطاعه باشد زن برای مطالبه این مهریه باید ثابت کند که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه دارد و اگر مرد مال و اموال و یا دارایی نداشته باشد زوجه علاوه بر اینکه نمیتواند این مهریه را از مرد بگیرد حکم جلب شوهرش را هم نمیتواند بگیرد.

در بعضی از موارد مرد دارای مال و اموالی میباشد که زن به تنهایی قادر به معرفی و توقیف این اموال نیست بنابراین زن میتواند وکیل بگیرد تا وکیل برای اجرای مهریه اقدام کند و به دلیل آشنایی وکیل با قوانین و ادارات مختلف میتوانند سریعا اموال مرد را شناسایی کرده و آنها توقیف کند.

زن تحت چه شرايطي مي تواند براي تنصيف دارايي(نصف دارايي)ايام زوجيت اقدام نمايد؟

يكي از شروط ضمن عقد نكاح كه در بندالف عقد نامه قيد شده مبحث نصف دارايي مي باشد كه جهت استحقاق زن اولا طلاق بايد به درخواست زوج باشد هر گاه زن اقدام به طلاق نمايد اين بند شامل حال او نمي شود ثانيا طلاق نبايد ناشي از تخلف زن از وظايف شرعي او و سوء رفتار او باشد ثالثا تمام دارايي ايام زوجيت را شامل نمي شود بلكه تشخيص ان به عهد دادگاه بوده كه متناسب با وضعيت مالي زوج تعين مي گردد و شامل دارايي هاي قبل از ازدواج نمي باشدو مواردي مانند سهم الارث نيز جزء نصف اموال نمي شود و اين اموال بايد در زمان طلاق موجود باشد اگر قبل از طرح دعوا مال به فروش رفته باشد يا منتقل شده باشد شامل تنصيف نمي شود

ازدواج موقت در چه شرایطی انجام میشود؟

در حالت کلی ثبت ازدواج موقت لازم نیست مگر با توافق زن و مرد و یا باردار شدن زن ولی از آنجا که ثبت ازدواج دائم اجباری است و عدم ثبت برای مرد مجازات زندان در پی خواهد داشت، مردان به دو روش این ازدواج را ثبت می کنند یا اینکه به دادگاه مراجعه کرده و اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه میگیرند که اگر مرد وکیل داشته باشد و همسرش هم تمکین نکند به راحتی قابل دریافت این اجازه میباشد و یا اینکه ازدواج به صورت عادی انجام میشود و سپس همسر دوم از مرد شکایت میکند تا ازدواج را ثبت کند.

آیا ملاقات با فرزند را میتوان از پدر و یا مادر سلب کرد؟

حضانت فرزند و یا ملاقات با فرزند حق و تکلیفی است که قانون برای پدر و مادر تعیین کرده است. حق است یعنی پدر و مادر به دلیل اینکه فرزند آنها میباشد حق خواهند داشت فرزند خود را ملاقات کنند و تکلیف است به این معنی که قانون این وظیفه را بر عهده پدر و مادر گذاشته و پدر و مادر نمیتوانند از نگه داشتن فرزند خود خودداری کنند.

لذا بعد از طلاق مادر میتواند برای گرفتن حضانت فرزند هم اقدام کند. در صورتیکه طلاق توافقی باشد ممکن است مادر در قبال بخشیدن تمام و یا بخشی از مهریه حضانت فرزند را از پدر بگیرد ولی در این صورت هم پدر حق ملاقات (ملاقات چند ساعته) با فرزندش را خواهد داشت.

مرد چگونه میتواند الزام زن را به تمکین بخواهد؟

تمکین یعنی اینکه زوجه باید در اطاعت کامل از شوهر بوده و در این امر هیچگونه کوتاهی نداشته باشد.

مرد ابتدا باید برای اثبات عدم تمکین زن دادخواست الزام به تمکین بدهد به این صورت اگر زن در جواب دادخواست الزام به تمکین پاسخ مناسبی ندهد و بعد از ارجاع کارشناس مشخص شود که زن منزل را رها کرده است و در منزل مرد سکونت ندارد مرد میتواند عدم تمکین زن را اثبات کند.

استرداد جهیزیه از طرف زن به چه صورتی است؟

بیشتر خانواده‌های ایرانی اثاث لازم برای زندگی (جهیزیه) را به دختر می‌دهند تا به خانه شوهرش ببرد که این رسم بنا به دلایل اجتماعی و همچنین به منظور ایجاد اعتبار و فراهم آوردن استقلال مالی برای زن به وجود آمده است.

جهیزیه زن نشانه صمیمیت و نشانی از روح همکاری میان زن و شوهر است، جهیزیه به معنای انصراف زن از مالکیت یا شریک ساختن مرد در آن نیست بلکه مرد می‌تواند از منافع آن با اجازه زن استفاده کند که براساس قانون هیچ حقی را برای شوهر ایجاد نمی‌کند چرا که زن می‌تواند جهیزیه را به دیگری هم انتقال دهد.

حضانت فرزند تا چند سالگی با پدر است؟

برای حضانت و نگهداری طفل كه پدر و مادر او از یكدیگر جدا شده‌اند، مادر تا ۷ سالگی (پسر یا دختر فرقی ندارد) اولویت دارد و پس از آن حضانت با پدر است.

دختر در سن ۹ سالگی و پسر در سن ۱۵ سالگی از سن حضانت خارج شده و میتواند خود انتخاب کند که با پدر زندگی کند و یا مادر.

پس از ۷ سالگی هم بعد از اینکه حضانت فرزند به پدر داده شد مادر میتواند برای ملاقات با فرزندش وقت بگیرد.

در طلاق از طرف زن اجرت المثل و نحله به ایشان تعلق میگرد؟

برای اینکه به زن اجرت المثل تعلق بگیرد درخواست طلاق نباید از سوی زن باشد و لازم است که شوهر قصد طلاق داشته باشد. البته اگر تقاضای طلاق که از سوی زوج شده است، ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق (بد اخلاقی) و رفتار زوجه باشد، در این صورت نیز اجرت المثل به او تعلق نمی‌گیرد.

چنانچه زوجه کارهایی را که شرعا بر عهده وی نبوده، به دستور زوج و با نداشتن قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام‌ گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌کند.

اعسار از پرداخت مهریه در چه شرایطی پذیرفته میشود؟

زمانیکه مرد قصد طلاق زن را دارد باید مهریه ایشان را به طور کامل پرداخت کند و تکلیف حقوق مالی زن را مشخص کند. در بعضی از موارد مردان مهریه را به صورت نقدی پرداخت میکنند که مشکلی در این صورت نخواهد بود.

اما مواردی پیش میاید که مردان قصد طلاق همسر خود را دارند ولی توانایی پرداخت مهریه به صورت یکجا و نقدی را ندارند.

در این صورت مرد میتواند دادخواست اعسار بدهد و اگر اعسار ایشان پذیرفته شد دادگاه میتواند مهریه را قسطی کند تا مرد ضمن اینکه زن خود را طلاق میدهد مهریه را به صورت ماهیانه پرداخت کند.

شروط ضمن عقد چگونه باید تنظیم شود؟

برای تنظیم شروط ضمن عقد به شما پیشنهاد میشود که حتما به وکیل متخصص در امور خانواده تماس بگیرید به دلیل اینکه بی توجهی به هر یک از این شروط میتواند آثار بدی برای هر یک از زن و مرد داشته باشد. هر یک از زن و یا مرد میتوانند این شروط را به گونه ای تنظیم کنند که در صورت تخلف دیگری به راحتی حق طلاق داشته باشند و یا مرد بدون پرداخت نفقه بتواند زن را طلاق دهد.

طلاق به چند دسته تقسیم میشود؟

طلاق به دو نوع رجعی و بائن تقسیم خواهد شد و طلاق بائن نیز به طلاق خلع و مبارات تقسیم میشود.

اولین علت اصلی طلاق در جامعه‌ ایران، نداشتن شناخت مناسب زن و شوهر نسبت به یکدیگر پیش از ازدواج است. به بیان دیگر خانواده و خود فرد نسبت به خصوصیات و ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری شریک آینده زندگی‌اش آگاهی ندارد.

طلاق خلع و مبارات به چه صورتی میباشد؟

در صورتی كه كراهت طرفینی باشد یعنی هم مرد نسبت به زن کراهت داشته باشد و هم زن نسبت به مرد، طلاق از نوع مبارات است و اگر كراهت یكطرفه از طرف زن و نسبت به شوهر باشد، طلاق از نوع خلع خواهد بود.

کراهت به معنی نفرت و بی میلی میباشد که شرایط ادامه زندگی برای زن و مرد امکان پذیر نباشد.

مراحل طلاق توافقی بدون حضور زن و مرد چیست؟

در این نوع طلاق همه چیز به توافق زن و شوهر بستگی دارد و معمولا زن و شوهر پس از توافق در مسائل مربوط به زندگی مشترک از جمله مهریه، نفقه، جهیزیه و در صورت داشتن فرزند مشترک حضانت فرزند، برای طلاق توافقی اقدام میکنند.

طلاق از طرف مرد به چه صورتی است؟

حق رجوع و بازگشت به زن برای مرد در نظر گرفته شده است و مرد میتواند به دلیل اینکه طلاق رجعی (یعنی مرد حق رجوع به همسرش را در زمان عده بدون نیاز به تشریفات دارد) میباشد در زمان عده بدون نیاز به تشریفات به زن رجوع نماید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به قسمت طلاق از طرف مرد مراجعه کنید.

طلاق از طرف زن به راحتی قابل انجام است؟

اگر زن یکی از این شروط ۱۲ گانه را داشته باشد از ناحیه مرد وکیل است خودش شخصاً یا با انتخاب فرد دیگری به عنوان وکیل به دادگاه مراجعه کند و پس از اثبات آن، درخواست طلاق کند. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به قسمت طلاق از طرف زن مراجعه کنید.

برای گرفتن وکیل در خصوص هر کدام از موارد بالا به قسمت مربوطه مراجعه کنید و در هر یک از قسمتهای فوق مراحل و مدارک به طور کامل برای شما توضیح داده شده است. در قسمت زیر مراحل و مدارک طلاق توافقی را به صورت نمونه برای شما توضیح میدهیم.

مراحل گرفتن وکیل در خصوص طلاق توافقی

  1. ابتدا بین خودتان مذاکره کنید و به این یقین برسید که قصد طلاق توافقی دارید. (امیدواریم که از این قصد صرف نظر کنید)
  2. خوب اکنون شما نیاز به وقت حضوری دارید تا مدارک خود را تحویل وکیل متخصص امور خانواده و طلاق دهید. (برای دریافت وقت با دفتر تماس حاصل فرمایید)
  3. پس از تعیین وقت با وکیل زن و مرد باید در این موسسه و نزد وکیل حاضر شوند و توافقات خود را در خصوص مهریه. نفقه.حضانت فرزند و … مکتوب نمایند.
  4. وقتی توافقات توسط زن و مرد انجام شد هر یک صورتجلسه تنظیم شده توسط وکیل را امضاء می کنند.
  5. سپس اقدامات بعدی توسط وکلا انجام خواهد شد و حضور در جلسات مشاوره بدون نیاز زوجین انجام میشود.
  6. در مرحله بعد زوجه باید پس از حضور در آزمایشگاه گواه عدم بارداری دریافت کند و تحویل وکیل بدهد.
  7. در مرحله بعدی با حضور وکلا صیغه طلاق در دفترخانه جاری و در شناسنامه ثبت خواهد شد و سند طلاق تحویل زن و مرد میشود.

مدارک لازم جهت طلاق توافقی

  1. اصل سند ازدواج
  2. اصل شناسنامه زن و مرد
  3. کپی کارت ملی زن و مرد
    در صورت نبود اصل سند ازدواج باید رونوشت آن را از دفترخانه محل انعقاد عقد نکاح دریافت کنید.

 

مشاوره حقوقی ملکی

شما می توانید با دریافت وقت جهت مشاوره حقوقی حضوری با وکیل ملکی متخصص تهران، راهکارهای حقوقی را دریافت و یا پرونده خود را جهت دادن وکالت به وکیل ملکی بسپارید.

مشاوره حقوقی ملکی تلفنی

مرکز پاسخگویی حقوقی گروه وکلای یاری، آماده بررسی مسائل و پرونده های حقوقی بصورت تلفنی است. پاسخگویی تلفنی وکیل ملکی جهت ارزیابی اولیه رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری می باشد. بررسی دقیق و کامل یک پرونده مستلزم دریافت وقت مشاوره حقوقی حضوری با وکیل متخصص می باشد.
.
تلفن تماس: ۰۹۱۲۷۱۲۲۵۲۷

مشاوره حقوقی اینترنتی

شما می توانید با کلیک روی دکمه زیر ، سوال خود را مطرح نمایید و راهکارهای حقوقی را دریافت نمایید

 
کلیک کنید