مهریه عندالمطالبه یا مهریه عندالاستطاعه

زن می تواند در هر زمانی مهریه خود را مطالبه نماید. مهریه زن مطابق توافق طرفین که در سند ازدواج نوشته شده است، می تواند عندالمطالبه یا عندالاستطاعه باشد.

?عندالمطالبه به این معناست که زن می تواند مهریه خود را مطالبه کند و چنانچه مرد قدرت مالی پرداخت را نداشته باشد، می بایست این عدم توانایی را که به آن اعسار می گویند اثبات نماید.

⚫️عندالاستطاعه به این معناست که زن می تواند مهریه خود را مطالبه کند اما باید ابتدائاً توانایی مالی مرد را در پرداخت که به آن ایسار می گویند اثبات نماید.

 

در مهریه عند الاستطاعه

اگر زن تقاضای مهریه نماید، این تکلیف بر عهده اوست که ثابت کند مرد از دارایی و اموال کافی جهت پرداخت مهریه برخوردار است، و بر عکس مرد در اینجا نیازی ندارد که برای دادگاه دلیل بیاورد که قادر به پرداخت مهریه نمی باشد. در این نوع مهریه این امتیاز برای مرد در نظر گرفته شده تا زن نتواند تحت هر شرایطی و هر زمانی که اراده کند با توسل به مهریه او را تحت فشار قرار دهد.

مهريه در صورت عندالمطالبه بودن براي زن حق حبس ايجاد مي کند بدين معنا که زن در صورت عدم پرداخت مهريه از سوي مرد، مي تواند حکم حبس براي همسرش بگيرد.

اما در صورتي که مهريه عندالاستطاعه باشد راهي براي زن به منظور گرفتن حق خود از مرد باقي نمي ماند.

وي با اشاره به ديگر اشکالات مهريه عندالاستطاعه، گفت: از اشکالات ديگر مهریه عندالاستطاعه لازم الاجرا نبودن آن است زيرا در صورت عدم پرداخت مهريه از سوي مرد، زن بايد استطاعت مالي مرد را ثابت کند، در غير اين صورت نمي تواند حق مهريه خود را دريافت کند.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x