قانون نگهداری از سگ

حیوانات اهلی و وحشی از نظر قانون
حیوانات به دو گونه وحشی و اهلی تقسیم می‌شوند.

طبق تعریف قانونی:

حیوان اهلی عبارت است از چهارپایان، پرندگان، آبزیان، زنبور‌ عسل و کرم ابریشم که پرورش یا نگهداری آنها از نظر شرع مقدس اسلام، بلامانع است.

حیوانات وحشی نیز آن دسته از حیواناتی هستند که با آموزش صاحب آنها به طور کامل رام نمی‌شوند و نگهداری آنها شرعی به حساب نمی‌آید.

بر این اساس ، نگهداری و پرورش هر نوع حیوان اهلی در محدوده روستاها، بلامانع است و مستلزم اخذ هیچگونه مجوزی نمی‌باشد.

در اماکن با کاربری مسکونی، مشروط به جداسازی فضاهای نگهداری حیوانات از فضاهای سکونت انسان و پیش‌بینی تمهیدات لازم برای دفع بهداشتی کود حیوانی و فاضلاب مربوط، بلامانع است.

عرضه و فروش حیوان در شهر

عرضه و فروش حیوانات اهلی در محدوده شهرها، صرفاً در میادین و مراکز محدود مشخص شده توسط شهرداری‌ها با رعایت قوانین و مقررات مربوط و نظارت سازمان دامپزشکی کشور مجاز است.

در صورت وقوع بیماری‌های واگیر دامی با اعلام سازمان دامپزشکی کشور، عرضه حیوانات مذکور، ممنوع و نیروی انتظامی موظف است از عرضه آنها جلوگیری نماید.

 

بر طبق ماده 688 مکرر قانون مجازات اسلامی:

«گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که مضر برای سلامت عمومی بوده یا نجس العین می باشند از قبیل سگ در اماکن و معابر عمومی و وسائط نقلیه ممنوع است و مرتکب علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال به ضبط حیوان مذکور محکوم می گردد.

 

همچنین نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمانها ممنوع و در منازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنین شود ممنوع است.

نگهدارنده در مرتبه اول موظف است با اخطار دادسرا ظرف مدت ده روز رفع مزاحمت نماید و در مرتبه دوم و یا درصورت عدم رفع مزاحمت به جزای نقدی از پانصد هزار ریال تا پنج میلیون ریال محکوم و در هر صورت حیوانات مذکور ضبط خواهند شد.

 

صاحب هر حیوانی که خطر حمله و آسیب رساندن آن را می‌داند، باید آنرا حفظ نماید.

اگر در اثر اهمال و سهل انگاری موجب تلف یا خسارت گردد، صاحب حیوان عهده دار می‌باشد .

اگر از حال حیوان که خطر حمله و زیان رساندن به دیگران در آن هست آگاه نباشد، یا آنکه آگاه باشد ولی توانایی حفظ آنرا نداشته باشد و در نگهداری او کوتاهی نکند عهده دار خسارتش نیست.

 

هرگاه حیوانی به کسی حمله کند و آن شخص به عنوان دفاع از خود به مقدار لازم او را دفع نماید و همین دفاع موجب مردن یا آسیب دیدن آن حیوان شود، شخص دفع کننده ضامن نمی‌باشد .

همچنین اگر آن حیوان را از هجوم به نفس یا مال محترم به عنوان دفاع به مقدار لازم بازدارد و همین کار موجب تلف و یا آسیب او شود عهده دار نخواهد بود.

هرگاه کسی با اذن وارد خانه کسی بشود و سگ خانه به او آسیب برساند صاحب خانه ضامن می‌باشد، خواه آن سگ قبلاً در خانه بوده یا بعداً وارد شده باشد و خواه صاحب خانه بداند که آن حیوان او را آسیب می‌رساند و خواه نداند.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

12 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید
حمید
5 سال قبل

سلام سگی روبعنوان نگهبان باتوصیه وهمکاری دوتن ازهمکاران برای نگهبانی بع محل کادبردم وطی یکسال که شیفتی بودیم ازش مواطبت میکردیم تااینکه توسط کارفرما جابه جاشدم که بعددوهفته یکی ازهمکارانم روگازگرفته حالا مبخواهدازمن شکایت کند حکمش چیست

جواد
جواد
5 سال قبل

با سلام و ممنون بابت توضیحات تون
فقط یک سوال خیلی مهم حقوقی در این رابطه داشتم
اونم اینکه اگر بنده سگ نگهبانی رو در باغ نگهداری کنم برای تامین امنیت باغ که دورتا دور ان دیوار است و در دارد . حالا اگر فردی به نیت دزدی و بدون اجازه وارد باغ شود هنگامی که ما حضور نداریم در باغ و سگ نگهبان به اون فرد دزد حمله ور شود و به فرد متجاوز و خاطی آسیب بزند . آیا فرد متجاوز می تواند بابت اسیب جانی دیدنش از ناحیه سگ نگهبان ، علیه ما شکایت حقوقی نماید ؟ یا نه ؟
خیلی خیلی ممنون میشوم راهنمایی ام کنید .

ممد
ممد
پاسخ به  جواد
5 سال قبل

جوابتون رو گرفتید ؟؟ منم ابن سوال رو دارم

وحید
وحید
پاسخ به  جواد
3 سال قبل

شما مقصر شناخته می شوید و باید دیه فرد را پرداخت کنید . شما خودتان هم اگر دزد را بگیرید حتی برای دفاع از خود موجب آسیب رسیدن به او شوید اگر از شما شکایت کنه باید هزینه درمانش را بدهید. البته بنده وکیل نیستم

من
من
پاسخ به  جواد
1 سال قبل

متاستفانه بله دزد میتواند از شما شکایت کند در هر صورتی چه داخل ملک چه بیرون چه بدونی چه ندونی سگ اسیب برسونه دزد میتونه ازشما خسارت بگیره حتی اگر کسی وارد خونتون شد و حتی خودتم بهش اسیب بزنی بازم باید دیه بدی،

کمال
4 سال قبل

در همسایگی ما شخصی پرورش وفروش سگ راه انداخته وحدود دوسال است که از بوی تعفن وصدای سگ ها درنیمه شب آزار میبینیم آیا کار وی قانونی است واگر نیست باید همسایگان به چه مرجعی شکایت کنند. باتشکر

علی اصغر خاضعین
علی اصغر خاضعین
4 سال قبل

در همسایگی ما شخصی پرورش وفروش سگ راه انداخته وحدود دوسال است که از بوی تعفن وصدای سگ ها درنیمه شب آزار میبینیم آیا کار وی قانونی است واگر نیست باید همسایگان به چه مرجعی شکایت کنند. باتشکر

امیر
امیر
4 سال قبل

با سلام
توقیف (غصب) حیوانات شخصی که قابلیت زندگی در کنار انسانهارو داره نه تو قرآن اومده و نه در احکام ثانویه و احکام برای زمانی صادر شده که حیوان به کسی آسیب بزنه و بعد از اون هم گریبان صاحب اونرو میگیره . لاقل عدل خدارو زیر سوال نبرید که کاسبی کنید . اگر دین ندارید آزاده باشید .

علی طاهری
علی طاهری
4 سال قبل

سلام یک جفت سگ نگهبان دارم که در یک منزل ۱۰۰۰ متری از آنها نگهداری می‌کنم و گاهی پارس می‌کنند ‌همسایه از این موضوع شاکی هستنند ایا میتوند شکایت کنند نسبت به من در حالی که حداقل هر کدامشون ۲۰ متر با ما فاصله دارن

اناهیتا موتمنی
اناهیتا موتمنی
4 سال قبل

در تمام قوانین صحبت از آپارتمان شده ولی آیا صاحبان املاک شخصی و ویلایی هم شامل این قوانین میشوند ؟!

علی
علی
4 سال قبل

سلام فردی که سگ نگهبان دارد اما آنرا در محوطه باغ خود در لانه رها کرده وسگ هر وسیله نقلیه اعم از موتورسیکلت وخودرو را میترساند وبدنبال انها میرود آیا آمدن سگ در خارج محوطه و ترساندن ودنبال کردن درحالی وه اصلا در جاده است خودرو سوار ..برای صاحب سگ جرم است یان؟؟

شهرام
شهرام
3 سال قبل

سلام و عرض ادب و احترام جرم پرورش سگ اپارتمانی در باغ شخصی به صورت زیاد چیست؟

12
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x