جعل امضا چک

پرسش
سلام.
آیا از نظر قانون عمل کسی که با استفاده از مدارک داماد و برادرش و استفاده از پدرش به عنوان معرف در بانک اقدام به افتتاح دو حساب کرده، دسته چک گرفته و چک ها را در بازار خرج کرده؛ جرم است یاخیر؟ در تمام موارد اعم از کارت افتتاح حساب، دفتر صدور دسته چک، و درخود چک اصلا امضایی از صاحبان حساب نمی باشد. آیا اقدام حقوقی بابت صدور چک بلامحل مانع از اقدام کیفری ازصادرکننده این چک ها میگردد؟ آیا فقط صرفا به صورت شفاهی ان افراد میتوانند بگویند که ما به آن شخص اجازه این عمل راداده ایم؟ آیا با توجه به اینکه صاحبان حساب تقاضای اعسار داده اند شخص صادرکننده چک، مسئولیتی ندارد؟ مجازات چیست؟

✅ پاسخ
سلام
کسی که با استفاده از مدارک دیگری و جعل امضا چک انها اقدام به افتتاح حساب و سپس اخذ دسته چک می کند و با ان چک ها مال دیگران را می برد را می توان تحت اتهام جعل و کلاهبرداری همراه با استفاده از سند مجعول تحت تعقیب کیفری قرار داد. اگر اشخاصی که از مدارکشان استفاده شده با علم و اطلاع مدارک خود را در اختیار مرتکب قرار داده اند، انها نیز به عنوان معاون جرم تحت پیگرد قرار می گیرند؛ اما اگر اطلاع نداشته باشند، نه مسولیت کیفری دارند نه حقوقی. ضمنا مجرم کلاهبردار به سه مجازات اصلی محکوم میشود: هم حبس از یک تا هفت سال و هم جزای نقدی به میزان مال برده شده و هم رد مال در حق مالباخته که در فرض اثبات اعسار تاثیری در دو مجازات اول ندارد.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شهرام جعفری نادر
شهرام جعفری نادر
5 سال قبل

باسلام بنده کارگر شرکتی بودم که صاحب شرکت بهم پیشنهاد کرد برای اینکه بتوانی زندگیت را درست کنی بیا سه فقره دسته چک برات افتتاح کنم تا از کارکردش وام بگیری ومنهم چون نیاز به پول یا وام داشتم بانماینده شرکت رفتیم بانک و البته قبل رفتن گفتن چطور باید امضا کنم بعد چند وقت اون شرکت تعطیل و در شرکتدیگرشان مشغول شدم که بعد چند ماه گفتن حسابهارو ببند به بانک مراجعه کردم که تعداد زیادی برگه به بانگ نیامده بود بهشون گفتم گفتن دادیم که تازه متوجه شدم برای هر معامله مالیاتهم میاد میخواهم شکایت کنم چطور اقدام کنم ار راهنمایی شما متشکرم

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x