خرید اینترنتی

چگونه به سایت تجاری اعتماد کنیم؟

در حال حاضر براي فعاليت يک سايت تجاري در کشور و راه‌اندازي يک فروشگاه اينترنتي، لازم است که بر نحوه فعاليت اين دسته از پايگاه ها به صورت کامل نظارت شود تا اگر اشتباهي از جانب آن ها رخ داد، امکان پيگيري به آساني وجود داشته باشد. تا قبل از اين به دليل ثبت نشدن پايگاه هاي الکترونيکي تجاري و فروشگاه هاي مجازي در کشور و نداشتن مجوز اين وب سايت ها از طرف ارگان هاي رسمي، هيچ آمار دقيقي از ميزان و نحوه تخلفات و اشتباهات صورت گرفته در فضاي اينترنت خريد و فروش کشور وجود نداشت.
به همين دليل هم مسئولان و مديران آگاه براي بالا بردن امنيت فضاي تجارت مجازي، به پايگاه هايي که قصد فعاليت در اين زمينه را دارند نماد اعتماد و پروانه کسب ارائه مي کنند. در حال حاضر براي گرفتن نماد دائم يک فرآيند جداگانه در جريان خواهد بود که بر اساس آن پروسه بررسي فروشگاه جهت دريافت نماد دائم آغاز خواهد شد.

 

نماد اعتماد الکترونیکی

نخستین قسمتی که در هر سایت تجاری باید مورد بررسی قرار دهید.

 

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

نماد اعتماد الکترونيکي به صورت يک علامت در بالاي سايت هايي قرار خواهد گرفت که از نظر قانوني فعاليت آن ها مورد تاييد قرار گرفته است. خريداران هم بايد با جست وجو در فهرست وب سايت هاي موردتاييد، از صحت ( نماد اعتماد الکترونيکي) که در بالاي سايت ها مي بينند، اطمينان حاصل کنند زيرا اين امکان هم وجود دارد که متخلفاني اين نماد را به صورت جعلي در وب سايت خود قرار دهند تا بتوانند اعتماد خريداران را به سمت خود جلب کنند اما بايد بدانيد که اين نماد قابل کليک خواهد بود و بعد از کليک روي آن صفحه اي براي شما باز مي شود، که شناسنامه نماد اعتماد الکترونيکي فروشگاه را به شما نشان خواهد داد.

 

فروشگاه اینترنتی چه اطلاعاتی را باید در اختیار مشتریان بگذارد؟

فروشندگان کالا و خدمات به صورت اینترنتی بایستی اطلاعات مؤثردر‌تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان جهت خرید و یا قبول شرایط را از زمان مناسبی قبل ازعقد‌ دراختیار مصرف کنندگان قرار دهند. حداقل اطلاعات لازم، شامل موارد زیر می‌باشد:
‌الف – مشخصات فنی و ویژگی های کاربردی کالا و یا خدمات.
ب – هویت تأمین کننده، نام تجاری که تحت آن نام به فعالیت مشغول می‌باشد و‌نشانی وی.
ج – آدرس پست الکترونیکی، شماره تلفن و یا هر روشی که مشتری درصورت نیاز‌بایستی از آن طریق با فروشنده ارتباط برقرار کند.
‌د – کلیه هزینه‌هائی که برای خرید کالا بر عهده مشتری خواهد بود (‌ازجمله قیمت ‌کالا و یا خدمات، میزان مالیات، هزینه حمل، هزینه تماس).
‌هـ – مدت زمانی که پیشنهاد ارائه شده معتبر می‌باشد.
‌و – شرایط و فرایند عقد از جمله ترتیب و نحوه پرداخت، تحویل و یا اجرا، فسخ،‌ارجاع، خدمات پس از فروش.

 

جرایم فروش اینترنتی و نحوه برخورد با آن ها


جرایم در حوزه کلاهبرداری های مالی و به خصوص فروشگاه های اینترنتی روبه رشد است .برخی از جرایم در حوزه فروشگاه های اینترنتی از جمله، تحویل ندادن کالا، مغایرت کالای درخواستی با کالای دریافتی و مبالغ غیر واقعی است که البته برای خرید اینترنتی نیازی به ارسال تصاویر اسکن شده مدارک نیست.

???برخی از افراد وقتی با مشکل در خرید اینترنتی مواجه می شوند، ترجیح می دهند دیگر از این روش برای بدست آوردن کالای مورد نظر خود استفاده نکنند.

اما راه حل عاقلانه، پیگیری مشکل بوجود آمده و رفع آن است. اگر گفتگو با مسئولان فروشگاه اینترنتی مورد نظر به نتیجه نرسیدید راه حل در شکایت و پیگیری موضوع از مراجع قانونی مرتبط است که در این رابطه دو راه پیشنهاد می شود:

1- شکایت از فروشگاه های اینترنتی دارای مجوز نماد اعتماد الکترونیکی(e-Namad)
نماد اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت به سایت های دارای صلاحیت اعطاء می شود. این نماد، ضمانتی برای اطمینان کاربران برای خرید از درگاه های اینترنتی معتبر به حساب می آید.
اگر در خرید اینترنتی از فروشگاه دارای مجوز نامبرده شده به مشکل برخورد کردید، کافی است به صفحه ثبت شکایات سامانه نماد اعتماد الکترونیکی به آدرس
http://www.enamad.ir/SSLPage.aspx?page=Opinions.aspx
مراجعه کنید.

2- گزارش تخلف فروشگاه های اینترنتی به پلیس فتا
اگر شما در خرید اینترنتی خود با مشکل مواجه شدید و سایت طرف حساب شما پاسخ درستی به پیگیری شما نداد می توانید به پلیس فتا (پلیس فضای تبادل اطلاعات)، اعلام شکایت کنید.
برای این کار کافی است به صفحه گزارش تخلف فروشگاه های اینترنتی به آدرس
http://www.cyberpolice.ir/page/20911
مراجعه نمایید.

هرچند ثبت گزارش در وب‌سایت پلیس فتا به منزله شکایت نبوده و شما می‌بایست برای اعاده حقوق خود به دادگستری محل سکونت خود مراجعه فرمائید.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ali
Ali
6 سال قبل

با تشکر از مطالب خوبی که ارائه نمودید. نکته ای که مشتریان بایستی هنگام خرید از سایت های اینترنتی به آن توجه زیادی داشته باشند آنست که حسن اعتبار موسسه و پیشینه آن موضوعی است که با مطالعه پیشینه خریدهای مشتریان سابق آن موسسه به خوبی روشن می شود. به عنوان مثال بنده خریدی از بامیلو داشتم اما به دلیل تاخیر چند روزه این فروشگاه در تامین کالای من، سفارش را لغو کردم اما این خرده فروش اینترنتی بعد از گذشت یکماه از تاریخ لغو سفارش مبلغ سفارش من را عودت نداد و این در حالی بود که طبق قوانین درج شده در سایت این فروشگاه این وجه بایستی نهایتا تا 4 روز کاری به حساب من واریز می شد. بنابراین به مشتریان این گونه فروشگاه ها توصیه می کنم سوابق این فروشگاه ها را از طرق مختلف مطالعه نمایند.

محمد
5 سال قبل

با سلام . لطفا سوال مرا پاسخ دهید.
آیا سایتهای فروش اینترنتی اجازه دارند فروش کالاهای تخفیف دار با نت برگی را تا تاریخ اخرین مهلت استفاده ان نت برگ ادامه دهند؟ به عبارت دیگر آیا بین آخرین تاریخ فروش نت برگ و اهرین تاریخ استفاده از آن نت برگ خریداری شده نباید چند روز فاصله باشد؟

مرتضی
مرتضی
5 سال قبل

سلام خرید عمده کیف و کفش داشتم برای فروشگاه از یک فروشگاه اینترنتی طرف از دادن فاکتور من خودداری کرد و بنده خواستار مرجوعی اجناس شدم ولی ایشون زیر بار نمیرفت قانون در این باره چه نظری داره؟الان 2 سال گذشته و من هنوز نتوانستم جنسم رو مرجوع کنم و پول بگیرم به همراه خسارت

حامد احراری
5 سال قبل

بله از بامیلو دو روز قبل خرید کردم حدود پنجاه تا خودکار فانتزی بعد پرداخت انلاین سفارش رو تایید نمیکنن چون قیمتش تغییر کرده نمیخوان جنس تحویل بدن لطفا راهنمایی کنید ممنون

رحیم خیراندیش
رحیم خیراندیش
5 سال قبل

سلام درود 22 8 97 فروشگاه اینترنتی من ودیجیتال مراغه یک بخاری قوسی نیک کالا به قیمت 1480000تومان فروش ویژه گذاشته بود که بنده خرید کردم ووووزلا بود ولی باگذشت 12 روزی گویند از بخاری فوق نداری به کجا شکایت کنم

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x