وصیت نامه شفاهی

✅مطابق قانون مدنی اثبات وصیت در صورتی ممکن است که وصیت نامه بر پایه وعنوان ویژه قانون تنظیم شود پس از احکام
قانون امور حسبی و به ویژه ماده ۲۹۱ آن به خوبی بر می آید که وصیت شفاهی اعتبار ندارد و با شهادت نمی توان آن را اثبات کرد، مگر این که اشخاص ذینفع به صحت وصیت اقرار کنند ولی، شورای نگهبان در نظر شماره ۲۶۳۹-۴/۸/۶۷ اعلام کرده است که ماده ۲۹۱ قانون امور حسبی بر خلاف موازین شرعی است .

به اعتبار نظر شورای نگهبان وصیت شفاهی با شهادت شهود قابل اثبات است زیرا که نسخ مواد ۱۳۰۶و ۱۳۰۸ قانون مدنی در مقابل قانون امور حسبی قانون عام جدید است و با نسخ مواد آن قانون، قانون خاص (وصیت) نسخ نمی شود و باید به عنوان استثناء در کنار قانون عام حفظ شود .

آيا مي‌دانيد چگونه بايد وصيت‌ كنيد؟

تنظيم وصيت‌نامه صحيح و رعايت موازين قانوني علاوه بر آن كه آخرين اراده موصي را (وصيت‌كننده) پس از مرگ به منصه اجرا در مي‌آورد، موجب كاهش اختلافات وراث پس از فوت مورث و مانع مراجعه آنان به مراجع قضايي مي‌شود.

شرايط وصيت‌نامه

وصيت‌كننده بايد هنگام تنظيم وصيت به نكات زير توجه كند كه آنچه وصيت مي‌شود ارزش مالي و منفعت عقلايي داشته باشد و غيرمشروع نباشد؛ بنابراين وصيت در موضوعاتي مانند مواد مخدر و مشروبات الكلي باطل است. مال مورد وصيت، قابليت معامله و نقل و انتقال داشته باشد، براين اساس اموال عمومي و موقوفه نمي‌توانند مورد وصيت قرار گيرند. آنچه وصيت مي‌شود در مالكيت وصيت‌كننده باشد؛ بنابراين وصيت بر مال غير، باطل است.

*آثار حقوقي وصيت‌نامه

آثار حقوقي وصيت‌نامه پس از فوت شخص ظاهر مي‌شود يعني تا وقتي كه شخص زنده است، خود او تصميم‌گيرنده و عامل است. به همين جهت بين عامه مردم متداول است كه مي‌گويند، آدم زنده وكيل و وصي نمي‌خواهد اما با فوت وصيت‌كننده همه مصمم مي‌شوند كه به وصيت او عمل كنند. رجوع موصي از وصيت همواره جايز است و فرد مي‌تواند بارها در وصيت‌نامه خود تجديدنظر نمايد، بنابراين آخرين وصيت‌نامه متوفي كه مطابق تشريفات قانوني تنظيم شده باشد، معتبر خواهد بود. در ماده 838 قانون مدني در اين باره آمده‌است: “موصي مي‌تواند از وصيت خود رجوع كند.” به اين ترتيب با اطلاع از تشريفات قانوني تنظيم وصيت‌نامه و رعايت آن، علاوه بر آنكه هدف فرد از وصيت و آخرين اراده وي در باره اموالش اجرايي مي‌شود، مانع بروز اختلاف و تنش در خانواده‌ها شده و از حجم پرونده‌هاي دادگستري و هزينه‌هاي افراد و دولت در اين باره كاسته مي‌شود.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x