بیمه آتش سوزی ساختمان

بیمه ساختمان یک تکلیف اجباری برعهده ساکنان ساختمان است و وظیفه انجام این کار برعهده مدیر ساختمان قرار دارد. جالب اینجاست که مدیری که در انجام این وظیفه سهل‌انگاری کند و به‌دنبال آن خسارتی به ساختمان وارد شود مسئولیت سنگین جبران خسارت را برعهده دارد.
طبق ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، مدیر ساختمان که از سوی مالکان برای اداره امور مجموعه ساختمان انتخاب می‌شود و کتبا یا عملا این مسئولیت را می‌پذیرد، مسئولیت دارد کل ساختمان را در مقابل حادثه آتش‌سوزی نزد یکی از شرکت‌های بیمه‌گر، بیمه کند.

مدیر آپارتمان مکلف است تمام واحدهای آپارتمان و مشاعات را به عنوان یک واحد در مقابل آتش سوزی بیمه کنند.

در صورت عمل نکردن به این تکلیف قانونی، و در صورت وقوع آتش سوزی باید از عهده خسارات وارده بر آید.


آتش سوزی باید ناخواسته باشد
آتش سوزی هنگامی مورد پوشش بیمه قرار می گیرد که سوختن به طور ناخواسته در محلی نامناسب اتفاق بیفتد یا شعله کنترل شده در اثر خارج شدن از حریم امن خود به اشیاء مجاور سرایت کرده و با برجای گذاشتن آثار سوختگی، خسارت ایجاد کند. فرض کنید یک وسیله، تحت پوشش بیمه بوده و جبران خسارت وارد به آن در تعهد بیمه گر باشد.
در این صورت اگر آن کالا درون اجاق یا شومینه بیفتد و از بین برود، خسارت وارد به آن قابل جبران نیست. چون آتش از منبع حرارتی خود خارج نشده است؛ بلکه جسم به درون جایگاه آتش افتاده است. برای اینکه بهتر متوجه اتفاقاتی شوید که خسارت آنها را بیمه آتش سوزی به عهده می گیرد، اینجا تعدادی از این موارد را برایتان فهرست می کنیم:
اولین چیزی که باید بدانید این است که خسارات ناشی از جنگ داخلی، شورش، آشوب، بلوا، قیام، انقلاب، کودتا، اغتشاشات داخلی یا اقدامات احتیاطی و انتظامی تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار نمی گیرد. یعنی اگر در یک تعقیب و گریز پلیسی، اتفاقی افتاد که در اثر آن خانه شما آتش گرفت، بیمه تعهدی به پرداخت خسارت ندارد.
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x