عنوان: اثر اعتراض به رای داوری کدخدامنشانه
پیام: اگرشرط داوری در زمره داوری کدخدامنشی باشد؛ اعتراض به رای صادره به منزله عدم رضایت طرفین است؛ بنابراین طرفین ملزم به تبعیت نبوده وحکم بر بطلان رای موصوف صادر خواهد شد.
مستندات: ماده ۴۵۴ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب (در امور مدنی)-

شماره دادنامه قطعی :
۹۳۰۹۹۸۰۰۱۱۰۰۰۹۸۹
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۴/۱۲/۱۷
گروه رأی:
حقوقی
آراء منتخب پرونده:

رأی دادگاه بدوی

در خصوص درخواست ابطال رای داور از سوی آقای م. ن. به طرفیت آقای ع.الف. الف. با وکالت بعدی آقای م. الف. نظر به محتویات و اوراق پرونده و توضیحات خواهان در دادخواست تقدیمی و جلسه دادرسی از آن جایی که ایرادات وارده از سوی خواهان از جمله این که داور جلسه تشکیل نداده و عدالت را رعایت نکرده است بر اساس رای داوری که در تاریخ ۱۳۹۲/۱۰/۱۵ صادر گردیده است لطمه ای وارد نمی کند چرا که رای داور تعیین خسارت قراردادی بوده است و دخل و تصرف دیگری در تعهدات طرفین موضوع قرارداد مشارکت مورخ ۱۳۹۰/۴/۲۰ نداشته و همچنین تقاضای تعیین داور دیگر از سوی خواهان در این مرحله از رسیدگی موجه نمی باشد مع ذلک درخواست ابطال رای داوری موجه نبوده و خارج از شمول بندهای هفتگانه ماده ۴۸۹ از قانون آیین دادرسی مدنی می باشد و مستندا” به ماده فوق و ماده ۴۹۰ از قانون مورد اشاره حکم به بطلان دعوای خواهان صادر می گردد. رای صادره حضوری و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدید نظر استان تهران می باشد .
رئیس شعبه ۱۰۳ دادگاه حقوقی تهران – غلامرضا قلی پور

دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی اقای م. ن. بطرفیت اقای ع.الف. الف. نسبت به دادنامه شماره ۹۴۰ *** – شعبه ۱۰۳دادگاه عمومی حقوقی تهران که متضمن صدورحکم بطلان دعوا خواهان بوده دادگاه قطع نظراز ایرادات عدیده که از حیث تکمیل بودن رای، وجود رای قبلی داور ،وضعیت ابلاغ موضوع داوری درپرونده وجود دارد نظربه اینکه بشرح مراتب ذیل بند ۵۴ماده ۱۲ قرارداد حکم مورد توافق در زمره داوری کدخدامنشی بوده که رای مشارالیه درفرض عدم انطباق بارضایت طرفین مانع طرح موضوع درمراجع قضایی نبوده وازاین جهت داوری انجام شده منصرف ازداوری الزام آور قانونی بوده که طرفین ملزم به تبعیت از آنان باشند، باعنایت به اینکه اعتراض تقدیمی ظهور درعدم رضایت دارد مستندا ماده ۴۵۴ قانون آیین دادرسی مدنی بانقض دادنامه معترض عنه حکم بربطلان رای داوری صادرواعلام می نماید رای دادگاه قطعی است .
رئیس شعبه ۳۷دادگاه تجدیدنظراستان تهران – مستشار دادگاه
مهرزاد جمشیدی – جوادحمیدی