عنوان: محدوده شمول شرط داوری

پیام: از آنجایی که اجرت المثل ایام تصرف از امور خارج از قرارداد محسوب می شود، در صورتی که بر اساس شرط مندرج در قرارداد، اختلاف در تفسیر یا اجرای قرارداد به داوری ارجاع شده باشد، این امر شامل اجرت المثل نبوده و مطالبه آن از دادگاه بلامانع است.
مستندات:

شماره دادنامه قطعی :
۹۵۰۹۹۷۰۲۲۰۷۰۰۱۹۸
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۵/۰۳/۲۳
گروه رأی:
حقوقی
آراء منتخب پرونده:

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دعوی آقای م. و ح. م. بطرفیت م.ع. ل. و الف. ی.ز. با وکالت آقای ع. چ. بخواسته صدور حکم مبنی برمحکومیت خواندگان به پرداخت اجرت المثل ایام تصرف مقوم به ۰۰۰/۰۰۰/۵ ریال و خسارات وارده به ادوات کارخانه مقوم به ۰۰۰/۰۰۰/۵۱ ریال ؛ با توجه به اینکه به موجب بند ۱۱ قرار داد مستند دعوی طرفین توافقنموده اند در صورت بروز اختلاف در تغییر و اجرای قرارداد موضوع از طریق داور مرضی الطرفین بنام محمدجواد صالحی حل و فصل خواهد شد لذا دادگاه دعوی خواهان را به کیفیتی که مطرح شده است قابل استماع ندانسته استناداً به ماده ۲ قانون آیین دادرسی مدنی قرار عدم استماع دعوی صادر می نماید. رأی صادره ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر درمحاکم تجدید نظر استان تهران است .
دادرس علی البدل دادگاه عمومی حقوقی ملارد- بابک ترکی

دادگاه تجدیدنظر استان

درخصوص تجدیدنظر خواهی آقایان م. و ح. م. به طرفیت تجدیدنظرخواندگان آقایان الف. ی.ز. و م.ع. لشکری نسبت به دادنامه شماره ۲۶۷مورخه ۹۳/۳/۲۹ شعبه سوم دادگاه عمومی ملارد که به موجب آن قرارعدم استماع دعوی نخستین تجدیدنظرخواهان در مطالبه اجرت المثل به استنادبند۱۱ قراردادمورخه ۹۱/۵/۱ (شرط داوری ) صادر گردیده است دادگاه نظربه اینکه آنچه دربند۱۱ قراردادبه داوری ارجاع گردید اختلاف در تفسیریا اجرای قراردادو نه امورخارج از قرارداد و اجرت المثل از امورات غیر قراردادی می باشدو با وصف مذکوردادنامه تجدیدنظرخواسته در خور نقض می باشدمستنداً به تبصره ماده ۳۴۸ ومواد۳۵۳، ۳۶۵ قانون آئین دادرسی مدنی ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته پرونده جهت رسیدگی در ماهیت دعوی به دادگاه محترم نخستین اعاده می گرددرای صادره قطعی می باشد.
شعبه ۷ دادگاه تجدیدنظراستان تهران – رئیس و مستشار
امیر کوهکن – مهرداد محمودی یزدانی