عنوان: شرط داوری در دعاوی راجع به اموال دولتی

پیام: درصورت تعلق اموال طرفین دعوی(پژوهشگاه علوم انسانی و شرکت فرهنگی-ورزشی پرسپولیس) و موضوع دعوی به دولت، شرط داوری مندرج در قرارداد طرفین به جهت عدم تصویب هیات وزیران لازم الرعایه نیست.
مستندات:

شماره دادنامه قطعی :
۹۵۰۹۹۷۰۲۷۰۴۰۰۲۸۵
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۵/۰۳/۱۱
گروه رأی:
حقوقی
آراء منتخب پرونده:

رأی دادگاه بدوی

دعوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به طرفیت ۱- شرکت ورزشی – فرهنگی پرسپولیس ۲- مرکزآموزش علمی – کاربردی پرسپولیس ، رسیدگی و صدور حکم مبنی بر ۱- ابطال شرط داوری در قرارداد اجاره شماره ۳۳۵۱ مورخه ۹۱/۸/۲۹ ۲- محکومیت تضامنی خواندگان به پرداخت مبلغ ۲۸۲۵۰۰۰۰۰۰ریال وجه التزام تاخیر در تخلیه مورد اجاره از مورخه ۹۳/۱/۱ تا ۹۳/۴/۲۰به ازای هر روز ۲۵۰۰۰۰۰۰ ریال و پرداخت مبلغ ۱۱۸۲۰۰۰۰۰۰ ریال خسارت وارده به ملک استیجاری با احتساب خسارات دادرسی می باشد . و به شرح دادخواست و توضیحات نمایندگان حقوقی در جلسه دادرسی اظهار داشته است . یک دستگاه ساختمان با کاربری مسکونی در قالب عقد اجاره در اختیار خوانده ردیف اول قرارداده شده و این مرجع علیرغم درج شرط عدم واگذاری مورد اجاره به غیر ، آن را به خوانده ردیف دوم واگذار کرده است . مع هذا نظر به این که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یک مرجع دولتی است و شرایط لازم برای ارجاع دعاوی دولتی در قرارداد اجاره با خوانده ردیف اول رعایت نشده است . و خواندگان علاوه بر تاخیر در تخلیه ملک استیجاری به آن خسارت وارد کرده اند . لذا صدور حکم به شرح خواسته ها را خواستار است . پس از جری تشریفات دادرسی ، خواندگان در جلسه دادرسی حاضر نشده و لایحه ای هم تقدیم نکرده اند . مع هذا از توجه به اوراق و محتویات پرونده خصوصا” قرارداد اجاره بین خواهان و خوانده ردیف اول و نظریه کارشناس رسمی دادگستری و صورتجلسه مورخه ۹۳/۲/۳۱ بین طرفین دعوا ، دادگاه به استناد مواد ۱ و ۳ و ۶ (۸-۶) و توضیحات ذیل ماده ۷ قرارداد اجاره و صورتجلسه مورخه۹۳/۲/۳۱ و مواد ۲۱۹ و ۲۳۰ و ۳۰۸ و ۳۱۵ قانون مدنی و مواد ۱ و ۲ قانون مسولیت مدنی و مواد ۴۵۷ و ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی ، ضمن حکم به بطلان شرط داوری در قرارداد اجاره بین خواهان و خوانده ردیف اول ، حکم محکومیت خوانده ردیف اول به پرداخت مبلغ ۲۸۲۵۰۰۰۰۰۰ ریال وجه التزام تاخیر در تخلیه مورد اجاره از مورخه۹۳/۱/۱ تا ۹۳/۴/۲۰ به ازای هر روز ۲۵۰۰۰۰۰۰ ریال و پرداخت هزینه دادرسی بر مبنای محکومیت مذکور و خواسته ردیف اول برابر تعرفه و محکومیت تضامنی خواندگان ردیف های اول و دوم به پرداخت مبلغ ۱۱۸۲۰۰۰۰۰۰ ریال خسارت وارده به ملک و پرداخت هزینه دادرسی بر مبنای محکومیت مذکور صادر و اعلام می شود . و نظر به عدم توجه دعوا نسبت به خواسته های ابطال شرط داوری و مطالبه وجه التزام قراردادی تاخیر در تخلیه مورد اجاره به خوانده ردیف دوم ، به استناد مواد ۸۹ و ۸۴ (بند۴) قانون اخیرالذکر ، قرار رد دعوا صادر و اعلام می شود . حکم صادره مبنی بر محکومیت خواندگان غیابی و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه و ظرف همین مدت حکم و قرار قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظراستان تهران است.
رییس شعبه ۲۱ دادگاه عمومی حقوقی تهران- محمد زارع زواردهی

دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس به طرفیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از دادنامه شماره ۱۲۲۷ مورخ ۱۳۹۴/۱۲/۸ شعبه محترم ۲۱ دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن تجدیدنظرخواه متضامناً همراه با دیگر خوانده مرحله بدوی به پرداخت مبلغ ۸۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال خسارت وارده به ملک و خسارت دادرسی برابر نظریه کارشناس و با جرح و تعدیل رقم محکوم به دادنامه غیابی شماره ۵۵۲ مورخ ۱۳۹۳/۶/۳۱ در حق تجدیدنظرخوانده محکوم گردید با دقت در محتویات پرونده و توجه به اینکه به واسطه تعلق اموال طرفین دعوا و موضوع دعوا به دولت، شرط داوری مورد استناد تجدیدنظرخواه موافق اصل ۱۳۹ قانون اساسی و به جهت عدم تصویب هیات وزیران لازم الرعایه نیست و مدافعات دیگر نیز موثر در مقام نمی باشد لذا نظر به اینکه تجدیدنظرخواه ایراد و اعتراض موجهی که نقض دادنامه را ایجاب نماید به عمل نیاورده و از حیث رعایت اصول و قواعد دادرسی نیز ایراد و اشکالی به دادنامه موصوف به نظر نمی رسد بنابراین به استناد ماده ۳۵۸ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی ضمن رد تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته عیناً تایید می گردد این رای قطعی است.
شعبه ۵۹ دادگاه تجدید نظر استان تهران -رئیس و مستشار
سید عباس موسوی – مجتبی نوروزی