عنوان: انصراف ضمنی از شرط داوری

پیام: اگر پس از طرح دعوا در دادگاه، خوانده نسبت به وجود شرط داوری و عدم صلاحیت دادگاه ایراد نکرده باشد، این امر به منزله انصراف از داوری بوده و از این نظر در اعتبار رأی صادره خدشه ای وارد نمی شود.
مستندات: ماده ۸۷ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب (در امور مدنی)-

شماره دادنامه قطعی :
۹۴۰۹۹۸۲۱۶۴۱۰۰۰۸۵
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۴/۰۷/۰۴
گروه رأی:
حقوقی
آراء منتخب پرونده:

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دعوی خواهانها باوکالت خانم ش. ک.ق. بطرفیت خواندگان ۱- م. م. ۲- الف. هردو م.ج. بخواسته مطالبه ماهیانه ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال ازتاریخ ۱۳۹۲/۱۰/۳ لغایت اجرای حکم بااحتساب خسارت تاخیر درتادیه ازتاریخ ۱۳۹۳/۶/۲ (مطالبه ) لغایت زمان اجرای حکم بااحتساب خسارت دادرسی ، بدین توضیح که طی قرارداد مشارکتی در ساخت مورخه ۱۳۹۱/۱۱/۲۸ فیمابین مالکین مغازه ها (خواهانها ) با خواندگان به عنوان سازنده، خواندگان بایدماهیانه ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال به خواهانها ازبابت اجاره مغازه خشکشوئی پرداخت نمایند که علاوه براینکه مغازه را تحویل نمیدهند نسبت به پرداخت اجاره بها مذکورنیز اقدام ننموده اند وخواندگان هردو در جلسه دادرسی حاضر واعلام داشته اند خواهانها مغازه را تحویل نگرفته اند چطور صاحبان مغازه های دیگر تحویل گرفته اند و ظرف یکهفته با استمهال ازدادگاه اعلام داشته اند که لایحه ارائه می نمایند که تاکنون ارائه ننموده اند دادگاه نظر به مراتب فوق وتوجها باینکه خوانده دلیلی برایفاء تعهد یا اسقاط تعهد خویش ارائه ننموده اند دعوی خواهانها را وارد تشخیص ومستندا به ماده ۱۰قانون مدنی و۵۱۹و۱۹۸ و۵۲۲ قانون آئین دادرسی مدنی حکم به محکومیت خواندگان به پرداخت ۸۰۰/۰۰۰/۰۰۰ریال بابت اصل خواسته بااحتساب خسارات دادرسی وتاخیردرتادیه ازتاریخ قطعیت حکم تا زمان وصول آن صادر واعلام می دارد و بدیهی است که خواهان و وکیل ایشان قبل ازهر اقدامی مکلف بپرداخت مابه التفاوت هزینه دادرسی وتمبرمالیاتی وکیل می باشند .رای صادره حضوری و ظرف ۲۰ روز ازتاریخ ابلاغ قابل تجدید نظردرمحاکم تجدید نظراستان تهران میباشد.
رئیس شعبه ۲۱۶ دادگاه حقوقی تهران -مرتضی مجرد

دادگاه تجدیدنظر استان

درخصوص تجدیدنظرخواهی آقایان ۱- م. م. ۲- الف. م. با وکالت آقای س. الف. به طرفیت آقایان ۱- الف. م.پ. ۲- ی. ب.ن. با وکالت خانم ش. ک. نسبت به دادنامه شماره ۱۴۷ مورخ ۱۳۹۴/۲/۲۸ شعبه ۲۱۶ دادگاه عمومی حقوقی تهران که بر اساس دادنامه موصوف حکم به محکومیت خواندگان به پرداخت مبلغ هشتصد میلیون ریال بابت اصل خواسته با احتساب خسارات دادرسی و تأخیر تأدیه از تاریخ قطعیت حکم تا زمان وصول آن صادر گردیده است . خلاصه اعتراضات وکیل تجدیدنظرخواه این است که طبق قرارداد تنظیمی طرفین توافق کرده اند مشاور املاک …. به عنوان حکم مرضی الطرفین راجع به اختلاف آنها اظهارنظر نماید همچنین خواسته خواهان هفتاد و پنج هزار تومان بوده و دادگاه بیش از خواسته حکم صادر کرده است . افزون بر آن اجاره سه ماه پرداخت گردیده است. دادگاه با بررسی محتویات و مستندات پرونده و مطالعه لوایح ابرازی از ناحیه طرفین ، نظر به اینکه برابر ماده ۸۷ قانون ائین دادرسی مدنی ایرادات و اعتراضات باید تا پایان اولین جلسه دادرسی به عمل آید. نظر به اینکه خواندگان در مرحله نخستین ایراد مذکور (شرط داوری و عدم صلاحیت دادگاه) را مطرح نکرده اند و در قبال دعوای اقامه شده دفاع کرده اند. نظر به اینکه قواعد مربوط به تعیین داور از قواعد تکمیلی است و طرفین می توانند برخلاف آن تراضی نمایند و عدم ایراد از ناحیه خواندگان به منزله انصراف از داوری است. نظر به اینکه خواهان نخستین خواسته را به صورت علی الحساب به مبلغ هفتاد و پنج هزار تومان تقویم کرده است.نظر به اینکه وکیل تجدیدنظرخواهانها دلیلی که نشان دهد بابت سه ماه اجاره وجهی به حساب تجدیدنظرخواندگان واریز گردیده ارائه نکرده است از این رو تجدیدنظرخواهی غیروارد تشخیص داده می شود و به تجویز ماده ۳۵۸ قانون آئین دادرسی مدنی دادنامه تجدیدنظرخواسته تأیید می گردد. این رأی قطعی است.
شعبه ۶۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – رئیس و مستشار
مجتبی نورزاد – محمد متولی