عنوان: مطالبه سفته جایگزین چک موضوع قرارداد حاوی شرط داوری

پیام: اگر در خصوص قرارداد حاوی شرط داوری، چکی صادر شود و متعاقباً این چک با سفته جایگزین گردد، دعوی مطالبه وجه سفته در محاکم دادگستری قابل رسیدگی نیست و باید به داوری مراجعه شود.
مستندات:

شماره دادنامه قطعی :
۹۲۰۹۹۸۰۰۰۰۵۰۰۷۲۰
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۴/۰۷/۰۶
گروه رأی:
حقوقی
آراء منتخب پرونده:

رأی دادگاه بدوی

درخصوص دعوی آقای س. س.م. وآقای الف. ب. با وکالت آقای س. د. و آقای م. س.ش.ع. به طرفیت آقای م. ر. به خواسته مطالبه وجه سفته به مبلغ ۳۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال وخسارات تاخیر تادیه و دادرسی که خواهان اظهار داشتند :خوانده با امضای یک فقره سفته به شماره ……سررسید ۱۳۹۲/۶/۱۲ متعهد گردیده مبلغ ۳۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال به اینجانب پرداخت نماید لیکن در موعد مقرر از پرداخت آن خودداری نموده لذا با تقدیم این دادخواست تقاضای صدور حکم بر محکومیت ایشان به پرداخت مبلغ خواسته وهمچنین کلیه خسارات قانونی وخسارت تاخیر تادیه وحق الوکاله وکیل را خواستارم . پس از جری تشریفات قانونی و دعوت از اصحاب دعوی و استماع اظهارات طرفین نظر به اینکه بموجب صورت جلسه مورخه ۱۳۹۲/۶/۱۲ خوانده جهت تضمین عدم وصول چک شماره …./ …..پست بانک جاری شماره …./……بمبلغ سیصد میلیون ریال سفته های موضوع دعوی را صادر و امضاء نموده است و با توجه به اظهارات وکیل خواهان و مستندات ابرازی از جمله وجود لاشه چک در ید خواهان الف. ب. به دلالت بر پرداخت وجه به دارنده چک و استرداد لاشه آن را دارد و خوانده دلیلی بر عدم وصول چک توسط دارنده ارائه نکرده است دادگاه خواسته خواهان را مقرون به صحت تشخیص و حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ ۳۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال بابت وجه سفته و مبلغ ۶/۰۵۴/۰۰۰ ریال بابت هزینه دادرسی و خسارت تاخیر تادیه از تاریخ تقدیم دادخواست ۱۳۹۲/۸/۲۵ لغایت اجرای حکم بر مبنای شاخص تورم بانک م.در حق خواهان الف. ب. صادر و اعلام می نماید . و اما با توجه به اینکه وکیل خواهان دعوی موکل خویش آقای س. س. بطرفیت خوانده به خواسته مطالبه وجه سفته را در جلسه مورخ ۱۳۹۲/۱/۳۱ مسترد داشته است دادگاه باستناد بند ب ماده ۱۰۷ قانون آئین دادرسی مدنی قرار رد دعوی صادر و اعلام می نماید رای صادره حضوری ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در دادگاههای تجدید نظر استان تهران می باشد.
رئیس شعب ۱۱۰ دادگاه عمومی حقوقی تهران – عزیزاله حیدری

دادگاه تجدیدنظر استان

درخصوص تجدیدنظرخواهی م. ر. به طرفیت ۱- س. س.م. ۲- الف. ب. با وکالت م. س. ع. و س. د. نسبت به دادنامه شماره ۶۵ مورخ ۱۳۹۳/۱/۳۱ صادره از شعبه محترم ۱۱۰ دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم بر محکومیت تجدیدنظرخواه به پرداخت مبلغ سیصد میلیون ریال وجه یک فقره سفته به شماره ……به سررسید ۱۳۹۲/۶/۱۲ و خسارات قانونی و دادرسی در حق الف. ب. صادر شد و نسبت به تجدیدنظرخوانده ردیف اول به سبب استرداد دعوی قرار رد دعوی صادر شد با دقت در محتویات پرونده اولاً نسبت به تجدیدنظرخوانده ردیف اول با توجه به صدور قرار رد دعوی نامبرده و اینکه حکمی به نفع وی صادر نشده تا تجدیدنظرخواهی از آن موجد آثار و منافعی برای تجدیدنظرخواه باشد لذا در این خصوص با استناد به مواد ۲ و ۳۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد تجدیدنظرخواهی صادر می گردد ثانیاً نسبت به تجدیدنظرخوانده محکوم له دادنامه بدوی با توجه به اینکه سفته موضوع دعوی در راستای موافقت نامه مورخ ۱۳۹۲/۶/۱۰ صادر شده و جایگزین چک مذکور در آن قرارداد بوده و در ماده ۸ قرارداد طرفین پذیرفته اند که در صورت بروز هرگونه اختلاف موضوع از طریق داوری حل و فصل شود و تجدیدنظرخوانده نیز قرارداد مزبور را امضا و تایید نموده است لهذا طرح دعوی بابت آن در مرجع قضایی موجه نبوده و دادگاه به استناد مواد ۳۵۸ و ۴۵۵ قانون آئین دادرسی مدنی ضمن نقض این بخش از رای تجدیدنظرخواسته قرار رد دعوی اولیه تجدیدنظرخوانده الف. ب. را صادر می نماید رای صادره قطعی است.
شعبه ۵۹ دادگاه تجدیدنظر استان تهران -رئیس و مستشار
سید عباس موسوی – مجتبی نوروزی