عنوان: (۱)- شرط پذیرش درخواست اجرای رای داوری (۲)- تجددینظرخواهی از قرار رد درخواست اجرای رای داور

پیام: در مواردی که طرفین برای ابلاغ رای داوری طریقه خاصی پیش بینی نکرده باشند، ابلاغ رای از طریق دادگاه مقدمه واجب پذیرش درخواست اجرای آن است و مشخص نبودن وضعیت ابلاغ رای داوری سبب عدم پذیرش درخواست اجرای آن خواهد بود. قرار رد درخواست اجرای رای داور قابل تجدیدنظرخواهی نیست.
مستندات:

شماره دادنامه قطعی :
۹۴۰۹۹۷۰۲۲۳۷۰۱۱۰۶
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۴/۱۰/۲۶
گروه رأی:
حقوقی
آراء منتخب پرونده:

رأی دادگاه بدوی

درخصوص درخواست آقای ع. ح. به طرفیت آقای علی ژ. مبنی بر اجرای رای داوری نظربه اینکه همانگونه که سابقاً شعبه ۲۶ دادگاه عمومی تهران نیز راجع به این درخواست اظهار نظر کرده و البته حکم صریح ماده ۴۸۵ قانون آیین دادرسی مدنی نیز می گوید: اگر طرفین برای ابلاغ رای داوری طریقه خاصی پیش بینی نکرده باشد ابلاغ رای از طریق دادگاه مقدمه واجب اجرای آن است گو اینکه بااین عقیده که ابلاغ رای نیز یکی از درگاه های نظارت قضایی است و همین این امر روشن می شود دراین پرونده نیز هیچ نشانی ازابلاغ رای ازطریق دادگاه وجود ندارد پس درخواست به استناد ماده ۲ قانون آیین دادرسی مدنی رد می شود این تصمیم قضایی است وامکان بازبینی آن ازسوی دادگاه تجدید نظر استان تهران ظرف ۲۰ روزپس از ابلاغ وبا شکایت ذینفع وجود دارد.
رئیس شعبه ۳۶ دادگاه عمومی حقوقی تهران-همایون رضایی نژاد

دادگاه تجدیدنظر استان

تصمیم شماره ۹۴۰۲۴۰ شعبه ۳۶ دادگاه عمومی حقوقی تهران مبتنی بر عدم پذیرش درخواست اجرای رای داوری بلحاظ عدم مشخص بودن وضعیت ابلاغ رای داوری از باب شکایت قضایی ، قطع نظر از اینکه بلحاظ وصف تصمیم بشرح مواد ۳۳۰ و۳۳۱ قانون آیین دادرسی مدنی قابلیت تجدیدنظر خواهی را نداشته ، واجد ایراد خاصی از باب باز بینی و ارشاد قضایی با توجه به لایحه تجدیدنظر خواهی نبوده ،النهایه دادگاه دادخواست تجدیدنظر خواهی تقدیمی را به عنایت به مراتب بیان شده منتهی به صدور قرار عدم استماع تجدیدنظر خواهی مستند به ماده ۲ قانون آیین دادرس مدنی می نماید رای دادگاه قطعی است .
شعبه ۳۷ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – رئیس و مستشار
مهرزاد جمشیدی – جواد حمیدی