عنوان: صلاحیت دادگاه در فرض وجود شرط داوری

پیام: در صورت وجود شرط داوری در قرارداد ، صرف نظر از اینکه داور چه اظهار نظری خواهد داشت، قبل از مراجعه به وی امکان طرح دعوی در محاکم وجود ندارد.
مستندات:

شماره دادنامه قطعی :
۹۵۰۹۹۷۰۲۶۹۵۰۰۳۵۱
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۵/۰۳/۲۹
گروه رأی:
حقوقی
آراء منتخب پرونده:

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست آقای م. ع.ی.الف. با وکالت آقایان م. الف. و ع. ک. به طرفیت شرکت تعاونی مصرف کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان تهران به خواسته الزام به تنظیم سند رسمی و اخذ پایان کار و صورتمجلس تفکیکی و تکمیل و رفع عیوب و مقاوم سازی موضوع قرارداد به مطالبه خسارت مبنی بر برگرداندن مبالغ ماخوذه توسط تعاونی مازاد بر قرارداد به میزان ۱۵۰/۰۰۰/۰۰۰ با احتساب خسارات دادرسی و تاخیر تادیه نظر به محتویات و اوراق پرونده و شرح دادخواست و اظهارات اصحاب دعوا برابر لوایح تقدیمی و عنایتا” به اینکه خوانده دعوی طی لایحه ای به وجود شرط داوری ایراد نموده است علی ایحال دادگاه با عنایت به وجود شرط داوری در اساسنامه تعاونی مسکن فرهنگیان مطابق ماده ۷۲ آن و نیز بند ۱ از ماده ۸ از تعهدات تعاونی و بند ۴ از ماده ۹ از تعهدات عضو در قرارداد مستند دعوی و نیزماده ۴۳ از قانون بخش تعاون از آنجا که شرط قراردادی از شروط لازم الاجراء می باشد و طرفین ملزم به رعایت آن هستند قبل از رجوع به داوری ، طرح دعوی در دادگستری موجه نبوده است فلذا برابر مواد ۲ و ۴۵۴ و ۴۵۵ از قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوی خواهان صاد رمی گردد . رای صادره حضوری و ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در محاکم تجدید نظر استان تهران می باشد .
رئیس شعبه ۱۰۳ دادگاه عمومی حقوقی تهران- غلامرضا قلی پور

دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدید نظر خواهی آقای م. ع.ی.الف. با وکالت آقای م. الف. به طرفیت شرکت تعاونی مسکن کارکنان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نسبت به دادنامه ۰۰۱۱۶۹ – ۹۴/۱۰/۲۸ صادره از شعبه ۱۰۳ دادگاه عمومی تهران که بر اساس آن بر دعوی الزام به تنظیم سند رسمی و اخذ پایان کار و صورتمجلس تفکیکی و رفع عیوب به لحاظ شرط داوری قرار رد دعوی صادر کرده است دادگاه با ملاحظه محتویات پرونده اسناد و مدارک و اظهارات مضبوط در آن صرف نظر از اینکه داور چه اظهار نظری در مورد دعوی مطروحه خواهد داشت قبل از مراجعه به وی امکان طرح دعوی در محاکم وجود ندارد علی هذا تجدید نظر خواهی با شقوق ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی قابل انطباق نیست با رد تجدید نظر خواهی به استناد ماده ۳۵۳ قانون مذکور دادنامه موصوف تایید می شود رای صادره قطعی است .
شعبه ۵۲ دادگاه تجدید نظر استان تهران – رییس و مستشار
محمد باقر قربان وند – سیدوجیح الله فهیمی گیلانی