عنوان: صدور حکم طلاق بدون ارجاع به داوری

پیام: در دعوی طلاق بدون کسب نظر داوری، هیچ اظهارنظری حتی رد دعوی به دلیل عدم ارائه دلیل و مستند کافی، نیز امکان پذیر نیست. بنابراین اگر دادگاه بدون ارجاع به داوری حکم صادر نمایداز موجبات نقض رای در مرحله تجدیدنظر می باشد.
مستندات:

شماره دادنامه قطعی :
۹۵۰۹۹۷۲۱۳۰۵۰۰۲۲۸
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۵/۰۲/۱۳
گروه رأی:
حقوقی
آراء منتخب پرونده:

رأی دادگاه بدوی

در خصــوص دادخــواســت خ. م.ک. با وکالت م. ج. و ب. الف.خ. بطرفیت الف. ر. با وکالت م. الف. بخواسته طلاق و خسارات دادرسی نظر به اینکه خواهان دلیل و مستند کافی در راستای اثبات خواسته اش ارائه نداده و با توجه به دفاعیات خوانده ، خواسته خواهان را وارد ندانسته و مستنداً به ماده ۱۲۵۷ قانون مدنی و ماده ۱۹۷ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی حکم به بیحقی خواهان در خصوص خواسته اش صادر و اعلام میگردد . رای صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم محترم تجدیدنظر استان می باشد .
رئیس شعبه ۲۳۸ دادگاه عمومی حقوقی تهران – رضا جمالی زاده

دادگاه تجدیدنظر استان

درخصوص تجدیدنظرخواهی خانم خ. م.ک. با وکالت خانم م. ج. و آقای ب. الف.خ. بطرفیت آقای الف. ر. نسبت به دادنامه شماره ۱۵۸۵ مورخه ۹۴/۱۱/۱۲ صادره از شعبه ۲۳۸ دادگاه خانواده تهران که به موجب آن حکم به بیحقی دعوی تجدیدنظرخواه بخواسته طلاق صادر شده است باتوجه به محتویات پرونده اعتراض وارد است بدلیل اینکه اولاً در پرونده طلاق ارجاع به داوری صورت نگرفته و بدون کسب نظر داوری اظهار نظر نهائی توجیه قانونی ندارد و ثانیاً تجدیدنظرخواه مدعی اعتیاد زوج است و مدارکی در رابطه با سوء رفتار زوج ارائه کرده اما دادگاه محترم مورد مداقه قرار نداد و هیچ تحقیقی صورت نپذیرفته و لذا دادگاه دادنامه صادره را قرار تلقی نموده مستنداً به ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی مدنی ضمن نقض آن پرونده را جهت رسیدگی و اظهار نظر ماهوی به دادگاه محترم بدوی ارسال می نماید. رأی صادره قطعی است.
شعبه ۶۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – رییس ​و مستشار
عبدالغفار آل حبیب – علی محمد علیخانی