عنوان: وظیفه دادگاه درخصوص ابلاغ رای داور
پیام: تکلیف دادگاه در خصوص ابلاغ رای داور؛ صرفاً ضبط اصل رای داوری و ابلاغ رای داور می باشد زیرا ابلاغ، بخشی از صدور رای است.
مستندات: ماده ۴۸۵ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی

شماره دادنامه قطعی :
۹۴۰۹۹۸۰۲۴۲۰۰۰۳۶۵
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۴/۱۲/۰۱
گروه رأی:
حقوقی
آراء منتخب پرونده:

رأی دادگاه بدوی

در خصوص درخواست آقای م. م. با وکالت آقای ر. م.ن. به طرفیت آقای ف. ن.ب. و ن. ص ب بخواسته ابلاغ رای داور دادگاه با توجه به محتویات پرونده و تصویر مصدق رای داور ضمیمه درخواست و از آنجایی که مطابق ماده ۴۸۴ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مدت داوری در صورتی که در قرارداد زمانی برای آن در نظر گرفته نشده باشد سه ماه است و این مدت با توجه به سیاق ماده و استفاده از عبارت در مدت داوری که شامل از زمان درخواست صدور رای ، صدور رای و درخواست ابلاغ رای از سوی داور می باشد حال آنکه در ما نحن فیه رای داور در تاریخ ۸۹/۶/۷ صادر گردیده و درخواست ابلاغ آن در مورخ ۹۴/۴/۲ بعمل آمده که مهلت مقرر در قانون علی فرض رعایت مهلت جهت صدور رای از سوی داور از زمان درخواست طرفین رعایت نگردیده در نتیجه درخواست بعمل آمده موجه نمی باشد و مستندا به ماده ۲ قانون اخیرالذکر قرار رد درخواست مزبور را صادر و اعلام می دارد . رای صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
دادرس شعبه ۱۲۳ دادگاه حقوقی تهران – نقی مدانلو جویباری

دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظر خواهی آقای م. م. بطرفیت آقایان ۱- ف. ن.ب. ۲- ن. ص.ب. نسبت به دادنامه شماره ۹۴۰۴۴۰ شعبه ۱۲۳ دادگاه عمومی حقوقی تهران که متضمن صدور قرار رد درخواست ابلاغ رای داوری بلحاظ صدور رای داور خارج از مهلت قانونی موضوع ماده ۴۸۴ قانون آیین دادرسی مدنی می باشد دادگاه با عنایت به اینکه ابلاغ رای داوری با عنایت به مفاد ماده ۴۸۵ قانون آیین دادرسی مدنی بخشی از مرحله صدور رای داور بود و رای داور قبل از ابلاغ مفروض به عدم صدور و موجد حق و حقوق قانونی برای طرفین نمی باشد لذا تکلیف دادگاه در بخش ابلاغ صرفاً ضبط اصل رای داوری و ابلاغ بود و نظارت حاکمیتی دادگاه مراجعت به بخش دعاوی طرفین در خصوص ابطال رای داوری و اجرای رای داوری است که رای داوری واجد حقوق خاص برای طرفین بوده بنابراین دادگاه با عنایت به اینکه رای مورد اعتراض خارج از مراتب مذکور صادر گردیده و از طرفی درخواست ابلاغ رای داوری اقتضای صدور قرار نداشته و صرفاً درقالب تصمیم امکان پذیر بوده پرونده با نقض قرار معترض عنه جهت اخذ تصمیم در خصوص موضوع با رعایت تکالیف موضوع ماده ۴۸۵ قانون سابق الذکر ضمن ملاحظه اصل توافقنامه و قرارداد موضوع داوری به مرجع محترم بدوی اعاده می شود . رای دادگاه قطعی و مستند به ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی مدنی صادر و اعلام می شود .
شعبه ۳۷ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – رئیس و مستشار
مهرزاد جمشیدی – محمدنقی صوفی