عنوان: ضمانت اجرای صدور رأی در دعوی طلاق بدون ارجاع به داوری

پیام: در دعوی طلاق، دادگاه مکلف است قبل از ورود در ماهیت دعوی و صدور رای، قرار ارجاع امر به داوری صادر و موضوع اختلاف فیمابین را به داوران منتخب طرفین ارجاع کند؛ درصورتی که به تکلیف مذکور عمل نکرده باشد، از موارد نقض رای در مرحله تجدیدنظر است.
مستندات:

شماره دادنامه قطعی :
۹۴۰۹۹۷۰۲۲۲۴۰۲۰۲۳
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۴/۱۱/۱۰
گروه رأی:
حقوقی
آراء منتخب پرونده:

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست تقدیمی خواهان خانم م. ز. به طرفیت آقای ص. ف. به خواسته ی طلاق ،با این توضیح که خواهان اظهار داشت: که در تاریخ ۱۳۶۷/۳/۴ بعقد دائم خوانده در آمدم و بیش از بیست و سه سال زندگی مشترک داشته و لکن قریب به سه سال است که به جهت اعتیاد و عدم پرداخت نفقه و عدم تامین جانی جدا از هم زندگی می نمایم و در عسر و حرج بسر می برم تقاضای صدور حکم طلاق و تعیین تکلیف سایر حقوقم را دارم . نظر به محتویات پرونده و اظهارات خواهان در شعبه سوم شورای حل اختلاف فیروزکوه و دفاعیات خوانده در آن جلسه که منکر اعتیاد خویش گردیده و در ضمن اعلام داشته اگر به منزل برگردد حاضر است سه دانگ منزل را هم بنام خواهان نماید و عنایت به دادنامه های شماره ۱۰۰۰۲۱-۹۳/۱/۲۵ و۱۰۰۵۰۶-۹۱/۷/۱۹و۸۰۰۶۷-۹۲/۱/۱۹ و صورتجلسه پنجم آبان ماه نود و چهار (یوم جاری)شعبه اول حقوقی فیروزکوه و نتیجه آزمایش تست غربالگری ۹۴/۵/۵ که نتیجه اعتیاد را منفی اعلام داشته و پاسخ استعلام واصله از پلیس اطلاعات و امنیت فیروزکوه که حاکی از عدم سوء شهرت و عدم سوء اخلاق خوانده بوده و دلیلی بر عدم پرداخت نفقه از ناحیه خواهان ارائه نشده مضافاً آنکه دادنامه ۱۰۰۰۲۱-۹۳/۱/۲۵ الزام نموده خواهان فعلی را به تمکین از خوانده و محکومیت کیفری زوج موضوع دادنامه شماره ۹۲۴-۹۰/۹/۲ شعبه ۱۰۱ جزایی فیروزکوه با توجه به نوع اثبات آن و میزان صدمات وارده نمی تواند مصداق سوء رفتار مستمر زوج تلقی نمی گردد علیهذا دادگاه شرایط موجود در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی و تبصره ذیل آن محرز نمی داند و با استناد به مواد ۱۹۷،۱۹۵،۱۹۴ همگی از قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی وانقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ حکم بر بطلان دعوی خواهان را صادر و اعلام می دارد رای صادره حضوری محسوب و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه اول دادگاه عمومی فیروزکوه – سیدمحمد مؤمنی

دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدید نظر خواهی خانم م. ز. بطرفیت ص. فخر آور نسبت به دادنامه شماره۰۷۵۱ مورخ۱۳۹۴/۸/۱۱ شعبه محترم اول دادگاه عمومی فیروزکوه در پرونده کلاسه ۰۸۹۵مبنی بر صدور حکم به بطلان دعوی طلاق وارد است زیرا با توجه به محتویات پرونده و ملاحظه لایحه تجدید نظر خواه رای صادره دادگاه بدوی مطابق مقررات مربوطه صادر نگردیده است زیرا دادگاه بدوی در دعاوی طلاق باستناد ماده ۲۷ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ موظف است قبل از ورود در ماهیت دعوا و صدور رای با صدور قرار ارجاع امر به داوری موضوع اختلاف فیما بین را به داوران منتخب طرفین ارجاع نموده و نظر به داوران را پس از مذاکرات اصلاحی پیوست پرونده نمایید نظر به اینکه دادگاه بدوی در پرونده به تکلیف مذکور عمل ننموده است لذا در جایگاه و موقعیت صدور حکم ماهوی ننموده است این دادگاه با عنایت به مراتب مذکور با تلقی حکم صادره به قرار رد دعوی آنرا باستناد ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی مدنی نقض کرده و پرونده را جهت رسیدگی مجدد و صدور قرار رد داوری و جلب نظریه داوران طرفین و صدور رای مقتضی به دادگاه بدوی ارسال می دارد این رای قطعی است.
شعبه ۲۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – رئیس و مستشار
حسین مرادی هرندی – مهدی روحانی