عنوان: حدود تشریفات دادرسی در داوری رای داوری و اصل تناظر

پیام: هرچند داور در رسیدگی تابع تشریفات قانون آئین دادرسی مدنی نمی باشد ولی رعایت مقررات داوری و اصول دادرسی ضروری بوده؛ بنابراین در صورت عدم رعایت اصل تناظر رای داوری مقتضی ابطال خواهد بود.
مستندات:

شماره دادنامه قطعی :
۹۵۰۹۹۷۲۱۳۰۶۰۰۱۳۶
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۵/۰۲/۱۱
گروه رأی:
حقوقی
آراء منتخب پرونده:

رأی دادگاه بدوی

درخصوص دادخواست تقدیمی آقای محمد م. بطرفیت ۱- علی ر. ۲- غ. م. به خواسته ابطال رای داوری پرونده کلاسه ۹۴۰۶۴۵ شعبه دوم دادگاه حقوقی شهرری دادگاه با توجه به محتویات پرونده و نظر به اینکه حسب توافق نامه ارائه شده مورخ ۹۴/۶/۲۸ خواهان و خوانده دوم مبنی بر اینکه خوانده اول را بعنوان حکم پذیرفته اند و داور مرضی الطرفین نیز نظریه خود را ارائه کرده است و از آنجایی که مراد ابطال رای داوری در ماده ۴۸۹ قانون آئین دادرسی مدنی تصریح شده است و خواسته خواهان با هیچیک از شقوق هفتگانه مندرج و مصرح در ماده ۴۸۹ قانون آئین دادرسی مدنی نبوده لذا عقیده بر بطلان ادعای خواهان داشته به استناد مفهوم مخالف ماده مذکور و ماده ۱۹۷ قانون آئین دادرسی مدنی حکم به بطلان ادعای خواهان صادر مینماید رای صادره ظرف۰ ۲ روز از تاریخ ابلاغ قابـــــل درخواست تجدیدنظر در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه دوم دادگاه حقوقی شهر ری- امیراصلان وطن دوست

دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدید نظر خواهی آقای س. م. با وکالت خانم ف. ف. به طرفیت آقای غ. م. با وکالت س. غ. نسبت به دادنامه شماره ۱۰۸۱ مورخ ۱۳۹۴/۱۰/۲۸ شعبه ۲ دادگاه عمومی حقوقی شهر ری که بر اساس دادنامه موصوف در مورد دعوای تجدیدنظرخواه به خواسته ابطال رای داوری با این استدلال که موارد ابطال رای داوری در ماده ۴۸۹ قانون آئین دادرسی مدنی تصریح شده است و خواسته خواهان با هیچ یک از شقوق هفت گانه مذکور منطبق نبوده بنابر این دعوا را غیر وارد تشخیص و حکم بر بطلان آن صادر گردیده است، دادگاه با بررسی محتویات و مستندات پرونده و مطالعه لوایح ابرازی از ناحیه طرفین، نظر به اینکه برابر ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرس مدنی داور در رسیدگی تابع تشریفات آئین دادرسی مدنی نمی باشد. لیکن باید مقررات داوری و اصول دادرسی را رعایت نماید. نظر به اینکه در فرآیند رسیدگی به موضوع اختلاف ، داور باید به طریق مقتضی طرفین را به جلسه داوری دعوت و اظهارات و دفاعیات آنان را استماع و ادله ابرازی طرفین را مورد و ارزیابی قراردهد. نظر به اینکه مندرجات رای داوری دلالتی بر این امر ندارد و داور با نادیده گرفتن اصل تناظر انشاء رای کرده است. نظر به اینکه برابر مقررات ماده ۴۸۲ قانون مرقوم رای داور باید موجه و مستدل باشد و رای داوری فاقد ا ستدلال و توجیه است از این رو تجدیدنظرخواهی تشخیص داده میشود و به استناد ماده ۳۵۸ قانون آئین دادرسی مدنی ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته حکم به ابطال رای داوری صادر میگردد در مورد تجدیدنظرخواهی نامبرده به طرفیت آقای علی ر. نسبت به دادنامه فوق الاشاره نظر به اینکه نامبرده داور می باشد و دعوا متوجه وی نسبت از این رو تجدیدنظرخواهی وارد تشخیص داده میشود،و به استناد ماده ۳۵۸ قانون آئین دادرسی مدنی ضمن نقض این قسمت از دادنامه تجدیدنظرخواسته به استناد ماده ۸۴ و ۸۷ قانون مرقوم قرار رد دعوا صادر میگردد. این رای قطعی است.
شعبه ۶۱ دادگاه تجدیدنظراستان تهران – رئیس و مستشار
مجتبی نورزاد – سید احمد جاویدی اقدم