عنوان: ضمانت اجرای عدم تودیع هزینه داوری در دعوی طلاق

پیام: عدم تودیع حق الزحمه داوری در دعوای طلاق مجوز صدور قرار رد دعوا نیست و دادگاه مکلف است به هر ترتیبی که شده است در این موارد با استفاده از داوران تبرعی نسبت به انجام داوری اقدام کند.
مستندات: تبصره ۲ ماده ۲۸ قانون حمایت خانواده-

شماره دادنامه قطعی :
۹۳۰۹۹۸۰۲۴۲۹۰۰۹۱۶
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۴/۰۴/۳۰
گروه رأی:
حقوقی
آراء منتخب پرونده:

رأی دادگاه بدوی

قرار دادگاه در خصوص دعوی خانم س. الف. بطرفیت آقای ع.ف.ف.ل. دایر به صدورگواهی عدم امکان سازش جهت طلاق که دادگاه در اجرای مقررات ماده ۲۸قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ مجلس پس از صدور قرار ارجاع امر به داوری جهت معرفی داور به آنان ابلاغ قانونی که دادگاه پس از تعیین داور از واحد داوری به خواهان ابلاغ قانونی که ظرف یکهفته هزینه انجام داوری را تودیع که اقدام ننموده و بدون انجام داوری ادامه رسیدگی ممکن نیست که قرار رد دعوی خواهان صادر می گردد این قرار صادره ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه ۲۸۱ دادگاه خانواده ‌تهران – ملکی

دادگاه تجدیدنظر استان

تجدید نظرخواهی خانم س. الف. به طرفیت همسرش آقای ع. ف.ف.ل. از دادنامه شماره ۱۹۷۳ مورخ ۱۳۹۳/۱۱/۲۹ صادره از شعبه ۲۸۱ دادگاه خانواده تهران وارد و موجه است و دادنامه مزبور که به موجب آن به دلیل عدم تودیع هزینه دادوری قرار رد دعوا به خواسته طلاق صادر شده مغایر با قانون و فاقد مستند قانونی است زیرا عدم تودیع حق الرحمه داوری مجوز صدور قرار رد دعوا نیست وبا توجه به تبصره ۲ ماده ۲۸ قانون حمایت خانواده دادگاه مکلف است به هر ترتیبی که شده است در این موارد با استفاده از داوران تبرعی نسبت به انجام داوری اقدام نماید کسانی که در واحد داوری با اخذ حق الزحمه در پرونده های متعدد داوری می کنند در موارد نادر این چنینی به دستور دادگاه می بایست مجانا داوری کنند در غیر این صورت دادگاه ها میتوانند از انتخاب آنان برای داوری خودداری کنند کما اینکه میشود از افرادی که حاضرند تبرعا داوری نمایند استفاده نمود لذا با استناد به ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی مدنی قرار معترض عنه نقض و پرونده جهت ادامه رسیدگی به دادگاه محترم نخستین عودت داده میشود این رای قطعی است.
شعبه ۳۰ دادگاه تجدید نظر استان تهران – رئیس و مستشار
محرمعلی بیگدلی – واعظی